سنسور میل سوپاپ چیست ؟

سنسور میل سوپاپ چیست ؟

 

سنسور میل سوپاپ Camshaft Sensor یا CS :

وظایف: 

ECU با استفاده از اطلاعات دریافتی از این سنسور موارد زیر را کنترل میکند : 

1 - تفکیک موقعیت سیلندر 1 در نقطه مرگ بالا نسبت به موقعیت اندازه گیری شده توسط سنسور دور موتور 

2 - کوئل و انژکتور را کنترل می‌کند تا در مد ترتیبی (سیلندر به سیلندر) عمل کنند.  

3 - مقدار آوانس جرقه سیلندر ها را برای از بین بردن پدیده ضربه یا کوبش کاهش می دهد.  

4 - سیلندر ها را برای جرقه زنی مناسب در مرحله احتراق شناسایی می‌کند.  

5 - احتراق های ناقص را مشخص می کند 

  

محل قرار گیری : 

این سنسور روی سیلندر و مقابل سطح شاخص میل سوپاپ قرار دارد. (این سنسور در خودروی پراید بجای دلکو های مدل قدیم زیر کوئل دوبل قرار دارد) 

 

 

ساختار داخلی : 

این سنسور شامل یک المنت سنسور هال و یک قطعه نیمه هادی می‌باشد ک جریان از آن عبور می‌کند.  

مدارهای الکتریکی: 

دارای یک سوکت سه پایه می ‌باشد: 

پایه 1 : تغذیه ولتاژ 12v+ یا 5v+ 

پایه 2 : ارسال سیگنال با دامنه مربعی شکل 

پایه 3 : سیم اتصال بدنه

-----------------------------------------------------------------------------------

شرح کار قطعه :

این سنسور با اثر الکترومغناطیسی هال کار می ‌کند. به این ترتیب که هرگاه جریان در داخل این سنسور توسط یک میدان مغناطیسی منحرف شود، ولتاژ دو سر سنسور تغییر کرده، باعث ایجاد پالسهای مربعی شکل می‌شود.  

هرگاه برامدگی انتهایی میل سوپاپ از برابر این سنسور عبور کند، به علت ولتاژ منفی سطح فلز، میدان مغناطیسی تغییر کرده و سیگنال ارسال شده به ECU صفر می شود. زمانی که برامدگی میل سوپاپ روبروی سنسور قرار ندارد، سیگنال ارسال شده به  12‌ECU ولت می باشد.  

پس این سنسور با ارسال سیگنال های مربعی شکل، به ECU زمان دقیق نقطه مرگ بالای سیلندر یک را خبر می دهد.  

 

 

 

 

 روش های عیب یابی :
 - شناسایی عیب هایی که در صورت خرابی قطعه در خودرو به وجود می آید:  
در صورت خرابی این سنسور خودرو ریتارد کار می کند با کمی ریپ

 

روش تست قطعه :

تست با دستگاه دیاگ : 

برای عیب یابی این قطعه توسط دستگاه دیاگ ، ابتدا دستگاه را به خودرو وصل کرده و سپس خودرو را روشن می نماییم. وارد قسمت پارامتر ها شده و مقدار آوانس جرقه را مطابق جدول پارامترها : پراید - سمند   -  پژو 206 مقایسه می کنیم. اگر مقدار جرقه از مقدار استاندارد کمتر باشد یعنی ریتاد باشد ممکن‌ است‌ علت این عیب خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ باشد. 

با استفاده‌ از دستگاه دیاگ  وارد منو دیدن کد خطاها می شویم.در صورت خرابی قطعه کد خطا بصورت لحظه ای(I) و یا دائمی (P) در حافظه ECU ثبت می گردد. اگر خطا بصورت لحظه ای بود کد خطا را پاک کرده و دوباره کد خطا را چک می کنیم. باید از حافظه ECU پاک شده باشد. اگر خطا بصورت دائمی بود ابتدا سوکت قطعه را از نظر تمیزی و سولفاته نداشتن و محکم بودن چک می کنیم سپس کد خطا را پاک کرده و مجددا وارد منوی دیدن کد خطا ها می شویم. اگر کد خطا دوباره بصورت دائمی مشاهده گردید یعنی قطعه خراب است و باید تعویض گردد

 

 

نکات :

👈 بطور کلی از این سنسور برای سیستم های انژکتوری ترتیبی استفاده می شود. در صورت خرابی این سنسور پاشش سوخت از حالت ترتیبی به حالت پاشش سوخت نیمه ترتیبی تبدیل می شود و مصرف سوخت بالا می رود. 

👈 این سنسور در خودرو پارس ELX و سمند سریر و زانتیا و پژو 206 تیپ 5 و 6 وپراید مدل S2000 استفاده شده است. 

👈 این سنسور سرویس خاصی ندارد. 

👈 سنسور کمکی این قطعه سنسور دور موتور ملی باشد. 

 

👈 در بعضی مواقع فیلر نبودن صحیح سوپاپ باعث ایجاد آوانس جرقه ریتارد یا منفی در سیستم انژکتور می شود. که این عیب را باید از عیب درست کار نکردن سنسور موقعیت میل سوپاپ تفکیک کرد.  

👈 آوانس جرقه بر اساس موارد زیر تعیین می گردد : 

1_ دور موتور 

2_ بار موتور 

3_ دمای موتور 

 

× در پاسخ :




عبارت امنیتی را وارد نمایید: