Ferox Azaris؛ خودروی آفرود ۶ چرخ متفاوت

Ferox Azaris؛ خودروی آفرود ۶ چرخ متفاوت

اگر به خودروی جدید شرکت فروکس (Ferox) که آزاریس (Azaris) نام دارد نگاه کنید، از ظاهر آن می‌توانید حدس بزنید که با یک خودروی آفرودی با توانایی‌های بالا طرف هستید اما آزاریس فعلا یک نمونه‌ی آزمایشی است و شرکت سازنده در حال تست ایده‌ی جدید خود روی این خودرو است. ایده‌ی جدیدی که از آن صحبت می‌کنیم مربوط‌به نحوه‌ی خاص انتقال قدرت می‌شود به این شکل که در آزاریس به‌عنوان یک خودروی شش چرخ نیروی موتور با روش خاصی به هر یک از چرخ‌ها منتقل می‌شود.

چنین طرحی به ادعای سازنده می‌تواند راندمان ۹۸ درصدی داشته باشد و قابلیت بالای نیز به سیستم تعلیق از نظر انعطاف‌پذیری می‌دهد. آزاریس طراحی زیبایی دارد و آن را باید یک ATV نسبتا بزرگ سه محور دانست. قدرت آزاریس حدود ۱۰۰ اسب‌بخار است که از پیشرانه‌ی بی‌ام‌و R1200GS تأمین می‌شود. دو محور عقبی این خودرو دارای سیستم تعلیق بسیاری خاصی مشابه سیستم تعلیق خودروی مریخ پیمای (Mars Rover) هستند.

این نوع سیستم تعلیق نه‌تنها سواری بسیار خوبی دارد بلکه پایداری بالایی را نیز فراهم می‌کند و در پستی و بلندی‌ها همواره همه‌ی چرخ‌های خودرو روی زمین قرار دارند. اما سیستم تعلیق این چنینی یک مشکل بزرگ نیز دارد و آن مشکل بودن انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها در این سیستم است. به همین دلیل سازندگان آزاریس ایده‌ی جدیدی داده‌اند و آن جای دادن موتورهای مستقل درون هر چرخ است.

فروکس نام این طرح جدید خود را انتقال قدرت روان (Fluid Drivetrain) گذاشته است. در این طرح پیشرانه‌ی بنزینی بی‌ام‌و R1200GS درون شاسی قرار دارد و به یک پمپ مخصوص متصل شده است. وظیفه‌ی پیشرانه فقط چرخاندن پمپ است و کار دیگری نمی‌کند. این پمپ به شلنگ‌هایی به سیستم تعلیق و از آنجا به چرخ‌ها متصل است و مایع پمپ‌شده را انتقال می‌دهد. درون هر چرخ یک سیستم پره و توربین مدار بسته قرار دارد و به‌محض ورود آب پمپ‌شده به این بخش توربین شروع به چرخش کرده و در نتیجه چرخ نیز می‌چرخد. سپس از یک مسیر برگشت آب دوباره به پمپ باز می‌گردد تا دوباره به سمت چرخ‌ها پمپ شود. یک سیستم کنترل جریان آب نیز در هر چرخ وجود دارد که می‌تواند جهت چرخش را مشخص یا حتی اقدام به ترمزگیری کند.

به‌گفته‌ی تروی ویلر، مدیر اجرایی فروکس، این سیستم می‌تواند گشتاور بسیار بالا تا ۶۷۸ نیوتون‌متر در هر چرخ را تحمل کند. حتی تیم سازنده نسخه‌ی قوی‌تری با گشتاور ۱۱۵۲ نیوتون‌متر را نیز تست کرده‌اند. این سیستم جدید راندمان بسیار بالایی نیز دارد به‌طوری‌که مشکلات مربوط‌به فشار و دمای بالا سیستم‌های هیدرولیکی وجود ندارند و همین سبب دستیابی به راندمان ۹۸ درصدی شده است.

به‌گفته‌ی ویلر، سیستم‌های هیدرولیکی به‌دلیل دمای بالا، فشار بالا و مشکلاتی از قبیل نشتی چندان خوشنام نیستند اما به کمک استفاده ۹۵ درصد آب و ۵ درصد مایع افزودنی سیستم متفاوتی ایجاد شده است. سیستم جدید تنها فشاری بین ۲۰۰ تا ۱۵۰۰ psi دارد و این بسیار کم‌تر از فشار معمول سیستم‌های هیدرولیکی که معمولا بین ۳۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ psi است.

رسرعت پاسخگویی این سیستم جدید نیز بسیار خوب و همانند موتورهای برقی بسیار سریع به پدال گاز واکنش نشان می‌دهد. به‌گفته‌ی ویلر، چنین طرحی در آینده می‌تواند در سایر وسایل نقلیه مانند خودروها نیز اجرا شود. این سیستم تعلیق با موتورهای برقی نیز همخوانی دارد و می‌توان به‌جای سیستم هیدرولیکی از موتورهای برقی مستقل برای هر چرخ استفاده کرد. مزیت سیستم هیدرولیکی این است که می‌توان با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی به‌راحتی کانال‌های مایع هیدرولیک را طراحی کرد. مزیت دیگر سیستم هیدرولیکی به موتورهای برقی مربوط‌به وزن است چون موتورهای هیدرولیکی که درون هر چرخ قرار دارند، تنها ۱۱ کیلوگرم هستند اما یک موتور الکتریکی با سایز مشابه می‌تواند تا ۳۰ کیلوگرم وزن داشته باشد. همچنین سیستم هیدرولیکی به‌دلیل خاصیت مایعات تعادل ذاتی دارد و عملکرد دیفرانسیل نیز شبیه‌سازی می‌شود.

آزاریس هنوز تست‌های آفرود خود را انجام نداده و عکس‌هایی هم که می‌بینید، متعلق به چند ماه پیش و زمانی‌که هنوز توسعه‌ی خودرو تمام نشده بود هستند. اما در ماه آینده تیم سازنده قرار است تست‌های آفرودی را نیز شروع کنند و قول داده‌اند که ویدئو‌های آن را نیز منتشر کنند. اگر همه چیز به خوبی پیش رود و تولید آزاریس آغاز شود، در ابتدا به‌صورت محدود تولید خواهد شد و احتمالا در فاز نخست تنها ۱۰۰ دستگاه از آن به تولید خواهد رسید. البته سازنده برنامه‌ی بلندپروازانه‌تری در سر دارد و به استفاده از این سیستم انتقال قدرت جدید در ربات‌های کشاورزی فکر می‌کند. همچنین طرح دیگری که آن‌ها در سر دارند، استفاده از پلتفرم‌های ماژولار است به‌طوری‌که در یک خودرو براساس نیاز امکان اضافه و کم کردن محورها وجود داشته باشد.

سیستم انتقال نیروی جدید آزاریس می‌تواند در خودروهای نظامی نیز مورد استفاده قرار گیرد. به‌خصوص در جنگ‌هایی که از سلاح‌های الکترونیکی (EMP)‌ استفاده شود، چنین سیستمی می‌تواند ماندگاری بالایی در میدان نبرد داشته باشد. البته فعلا تا زمان عملیاتی شدن چنین چیزهایی زمان زیادی باقی مانده است. آزاریس به‌زودی رونمایی رسمی خود را تجربه خواهد کرد و نسخه‌ی تولیدی آن در استرالیا به بازار عرضه خواهد شد.

× در پاسخ :




عبارت امنیتی را وارد نمایید: