از صف‌های شبانه پیش‌خرید تا کمپین نخریدن خودرو صفر

از صف‌های شبانه پیش‌خرید تا کمپین نخریدن خودرو صفر

در گذشته تفکری تحت‌عنوان این‌که خودرو کالای سرمایه‌ای نیست، در میان عموم مردم و خریداران خودرو رایج بود، اما متاسفانه این روزها دلال‌ها، خودرو را به کالایی با حاشیه سود بالا تبدیل کرده‌اند که همین امر سبب شده است بسیاری افراد با خارج کردن سرمایه خود از بانک‌ها و مشاغل تولیدی، اقدام به خرید و فروش خودرو کنند زیرا با این کار ظرف مدت کوتاهی، سود نسبتا بالایی را به‌دست می‌آورند که ممکن است فعلا در هیچ‌یک از فعالیت‌های اقتصادی سالم حاصل نشود.
اما نکته ناخوشایندی که در این میان مطرح می‌شود، استقبال و علاقه نشان دادن خریداران و مصرف‌کنندگان واقعی از افزایش قیمت کاذب خودرو در این اوضاع نابسامان اقتصادی است‌ زیرا این تقاضا باعث می‌شود نمودار افزایش قیمت در بازار آزاد، روند صعودی بیشتری را به خود ببیند. این افزایش قیمت در بازار آزاد خودرو، تاثیر مستقیمی بر شیوه قیمت‌گذاری برخی شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده خودرو نیز داشته است. در واقع برخی شرکت‌ها در ابتدا با قیمت‌گذاری دقیق و هوشمندانه به نیازسنجی بازار می‌پردازند و پس از به فروش رساندن نخستین سری از محصولات خود، اقدام به افزایش قیمت به بهانه بالا رفتن نرخ ارز، تعرفه واردات و هزاران اما و اگر دیگر می‌کنند که این موضوع در‌نهایت به‌نفع دلال‌ها و به ضرر مصرف‌کنندگان است.
اگر این روزها قصد خرید خودرو داشته باشید و به آگهی‌های اینترنتی مراجعه کنید، متوجه افزایش قیمت روزانه برخی خودروهای پرفروش در بازار خواهید شد. ریشه این افزایش قیمت تنها به دلال‌هایی می‌رسد که با صف کشیدن شبانه مقابل نمایندگی‌های فروش و تعامل با برخی نمایندگی‌های مجاز فروش، اقدام به خرید سهمیه مجاز نمایندگی‌ها کرده و با ایجاد حباب کاذب قیمتی، اقدام به فروش حواله‌ها پیش از موعد مقرر می‌کنند. همچنین با بالا بردن قیمت برخی خودروهای پرفروش در بازار، سعی در برهم زدن شرایط بازار دارند. به‌عنوان مثال این روزها رنو ساندرو استپ‌وی که به‌عنوان یکی از خودروهای محبوب در بازار شناخته می‌شود، برچسب قیمتی ۹۰‌میلیون‌تومان را در بازار آزاد روی خود می‌بیند. این درحالی است که در ابتدای سال جاری، این خودرو حدود ۶۵ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری می‌شد. از طرفی زمزمه قطع همکاری مزدا با بهمن‌موتور سبب شده است این روزها مزدا ۳ صفر کیلومتر با قیمت‌ حدود ۲۴۰ میلیون‌تومان آگهی شود. هرچند این اعداد و ارقام منطقی نبوده و بازار را دچار شک کرده است، اما احتمال می‌رود برخی شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده خودرو با درج آگهی‌های دروغین با قیمت‌های نجومی، سعی در ایجاد فضای روانی در راستای افزایش قیمت‌ها دارند. با این حال چند روزی است که موج انتقاد از سوی برخی خریداران تحت عنوان تشکیل کمپینی مبنی بر نخریدن خودرو صفر کیلومتر شکل گرفته است که با وجود دلال‌هایی که از ساعت‌ها قبل با صف کشیدن مقابل نمایندگی‌ها اقدام به تشویش اذهان عمومی می‌کنند تعدیل قیمت‌ها دور از ذهن شده است.

× در پاسخ :




عبارت امنیتی را وارد نمایید: