روز پنجشنبه گذشته مورخ 18 مردادماه، شرکت آمیکو طی مراسمی از پیکاپ آمیکو تیونینگ رونمایی کرد. در این مراسم گردهمایی خودروهای آفرود و پیکاپ نیز برگزار شد که تعداد قابل توجهی خودرو مخصوص آفرود حضور داشتند.
از گروههای مختلفی همچون پاژرو سواران و یا کاپرا سواران با خودروهای تیونینگ شده خود در این مراسم حاضر شدند. مهندس رضا تقوی، مدیرعامل شرکت گروه صنعتی آمیکو با تبریک روز خبرنگار، توضیحاتی را در مورد تاریخچه این شرکت داد و گفت که آمیکو از سال ۸۸ شروع به فعالیتهای صنعتی کرد و در این چند سال از موتورسیکلت گرفته تا خودروهای سنگین و نیمسنگین و حتی باطری نیز، مشغول به تولید بوده است.
این فعالیتها در راستای نیازهای روز جامعه بوده تا بتواند به جامعه در حد توان خدمت کند. تقوی همچنین از مهندس تقیزاده بعنوان موسس آمیکو تشکر کرد و گفت ایشان حدود سیسال در هر شرایطی سعی کرد تا تولیدات صنعتی را سر پا نگه دارد و این راه را بدون خستگی ادامه داده است.
به سراغ پیکاپ آمیکو تیونینگ میرویم، خودرویی که در این مراسم به صورت رسمی رونمایی شد و تست عملی و مقایسه با دیگر رقبای بازار در مورد قابلیتهای این خودرو انجام شد که در نوع خود کار شایستهای بود و کاملاً تفاوت و کارت برنده آمیکو را نشان داد.
نام خودرو | پیکاپ آسنا 224M |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 2378 سی سی |
حداکثر قدرت | 143 اسب بخار |
حداکثر گشتاور | 200 نیوتن متر |
جعبه دنده | 5+1 دنده دستی |
وزن | 3200 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 5560 طول - 1840 عرض - 1840 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 3405 میلیمتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 10.7 لیتر در هر صد کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
در مورد امکانات رفاهی نصب شده روی آمیکو میتوانیم به سیستم ناوبری GPS، روکش چرمی صندلیها، دوربین عقب، صفحه نمایش 7 اینچی لمسی و کیسه هوا برای سرنیشنان جلو اشاره کنیم. همچنین ترمزهای ABS و EBD نیز روی این خودرو نصب شدهاند. اما برای یک خودرویی با هدف قابلیتهای آفرود شاید این امکانات مدنظر خریدار نباشد و به دنبال اعداد و ارقامی فنیتر و کاربردیتر در آفرود است. کارت برنده آمیکو که شرکت عرضهکننده روی آن حسابی مانور میدهد، قفل دیفرانسیل اتوماتیک (بصورت مکانیکی) است که بدون دخالت راننده و به صورت خودکار عمل میکند. برای نشان دادن عملکرد این سیستم، مقایسهای با رقبا انجام شد که در فیلم زیر میتوانید این تست و مقایسه را مشاهده کنید. دقت کنید که در اول مسیر، چرخهای سمت کمک راننده روی غلطکهایی قرار میگیرند و تنها چرخهای سمت راننده روی صفحه سخت قرار دارند که باعث میشود خودرو هرزگردی داشته باشد. در این شرایط خودروهایی که دفلاک یا همان قفل دیفرانسیل دارند، میتوانند براحتی از این مسیر عبور کنند.
در این فیلم مشاهده میکنید که خودروهایی چون پیکاپ آمیکو، میتسوبیشی پاژرو و یا تویوتا FJ کروزر از این مسیر به راحتی عبور میکنند اما خودروهایی چون پاترول و یا پیکاپ کاپرا این سیستم را به صورت استاندارد ندارند و در قسمت اول این تست در صورت توقف، امکان ادامه مسیر را ندارند و متوقف میشوند. البته در میان این خودروها، مثلاً نسل چهارم نیسان پاترول نیز حضور داشت که توانست این مسیر را به خوبی طی کند که باید اشاره کرد سیستمهای مختلفی روی این خودرو به صورت جداگانه نصب شده بود.
همانطورکه در فیلم بالا مشاهده کردید، کارت برنده آمیکو قابلیت آفرود و قفل دیفرانسیل اتوماتیک مکانیکی این خودرو است که آن را در قابلیتهای آفرودی متمایز میکند. اما برای آشنایی بیشتر با مشخصات فنی و کاربردی آمیکو، میتوانیم به سیستم کلاچ Valeo و یا ضرایب دنده کمکی 1:1 در حالت 4HL و 1:2.48 در حالت 4LL اشاره کنیم. همچنین میزان مجاز بار ناخالص آمیکو 3200 کیلوگرم است.طبق گفته تقوی، مدیرعامل آمیکو، این خودرو تنها پیکاپ تولید داخل است که توانسته استاندارد 88 گانه را پاس کند. این خودرو با هدف سبقت گرفتن از تویوتا هایلوکس ساخته شده و سعی شده تا خودرویی طراحی شود تا مشتریان به جای خرید هایلوکس که این روزها با قیمتهای نجومی در بازار قیمتگذاری شده، به سمت پیکاپ آمیکو متمایل شوند. حتی طبق ادعای این شرکت در بعضی از ویژگیها، پیکاپ ساخت شده توسط این شرکت از هایلوکس عملکرد بهتری دارد. این خودرو تا آخرین پیش فروش که پاییز سال گذشته انجام شد، قیمتی در محدوده 175 میلیون تومان داشته اما با توجه به عدم تخصیص ارز دولتی به شرکتهای خودروسازی، با احتساب ارز بازار ثانویه قیمت پیکاپ آمیکو آسنا شاید به بیش از 350 میلیون تومان هم برسد. در مورد قیمت نسخه تیونینگ آمیکو نیز این شرکت اعلام کرد که هنوز قیمت این خودرو مشخص نیست و طبق سفارش مشتری این نسخه تولید و تحویل داده میشود.
تقوی در مورد خودروهایی که این شرکت قرار است در آینده نزدیک نیز تولید کند گفت که بزودی نسخه جدیدتری با قدرت موتور بیشتر و البته با امکان نصب گیربکس خودکار نیز روانه بازار خواهد شد. همچنین نسخه اکونومی برای مشتریان سازمانی نیز در نظر گرفته شده است. با توجه به پاس کردن استانداردهای 88 گانه، نمونه هایی به کشورهای سوئد و ایتالیا نیز ارسال شده تا استاندارد این کشورها نیز برای عرضه این خودرو در این دو کشور اخذ شود و برای اولین بار ایران به عنوان صادرکننده خودرو به اروپا شناخته شود. تقوی ادامه داد برنامهریزی این شرکت برای تولید 5 هزار دستگاه در سال است که در صورت تحقق این تولید میتواند 30 درصد سهم بازار را بدست آورد. در زیر میتوانید کاتالوگ پیکاپ آمیکو نسخه آسنا را مشاهده کنید.