فنربندی مغناطیسی بوز؛ انقلابی در سیستم تعلیق خودروها

فنربندی مغناطیسی بوز؛ انقلابی در سیستم تعلیق خودروها

استارتاپ کلیرموشن (ClearMotion) که به تازگی فعالیت خود را در ماساچوست آمریکا آغاز کرده است، فناوری انقلابی سیستم تعلیق فعال متعلق به شرکت بوز (Bose) را خریداری کرد و حالا قصد دارد مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار برای تجاری‌سازی آن اختصاص دهد. این فناوری، همچنین می‌تواند به طور بالقوه، راحتی و آرامش بیشتری در خودروهای خودران فراهم کند.
فناوری بوز راید (Bose Ride) را به یاد دارید؟ اگر این فناوری را به خاطر نمی‌آورید، نگران نباشد؛ فناوری بوز راید حدود ۱۴ سال پیش معرفی شد و باوجود این‌که بسیار امیدبخش به نظر می‌رسید، اما بوز نتوانست نتیجه مطلوبی از آن بگیرد. بوز راید در اصل یک پروژه فرعی بود که از فناوری کفشک‌های مغناطیسی در بلندگوهای سیستم صوتی به شیوه متفاوتی استفاده می‌کرد.

امروز ما با سیستم تعلیق فعال آشنا هستیم، اما اکثر سیستم‌های موجود در بازار تغییر حالت تعلیق را در جهت بهبود کیفیت سواری به دو روش انجام می‌دهند. در برخی از سیستم‌ها با گشاد و تنگ کردن سوپاپ‌های سیستم انتقال روغن، کورس مکانیزم تعلیق خودرو بسته به شرایط رانندگی تغییر می‌کند. اما در برخی دیگر با استفاده از مایعات مگنتو-رئولوژیک (magneto-rheological) که می‌توانند ویسکوزیته خود را بلافاصله در پاسخ به سینگال الکترومغناطیسی تغییر دهند، عملکرد مکانیزم تعلیق تنظیم می‌شود.
سیستم بوز برای تنظیم عملکرد تعلیق کمی متفاوت است. این فناوری به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند اطلاعات مربوط به جاده و ناهمواری‌های آن را از قبل پیش‌بینی کند و به عنوان مثال تشخیص دهد که آیا جلوی چرخ، چاله و دست‌اندازی وجود دارد یا خیر. در ادامه به جای این‌که با دو روش بالا سیستم تعلیق خودرو را تنظیم کند، چرخ را در چاله به سمت پایین حرکت می‌دهد تا خودرو هیچ‌گونه لرزش و ارتعاشی حس نکند. در نتیجه علاوه بر افزایش راحتی سرنشینان، ایمنی و کنترل خودرو نیز بهبود قابل توجهی می‌یابد.

حتی در انتهای عبور از چاله یا دست‌انداز و هنگام برخورد با برآمدگی مثبت در سطح جاده، سیستم به عقب بر می‌گردد و از انرژی جنبشی تولید شده توسط ضربه استفاده می‌کند تا انرژی اتلافی را به سیستم بازگرداند. به این ترتیب، مصرف کلی انرژی سیستم را می‌توان به اندازه یک سوم سیستم تهویه استاندارد در خودرو کاهش داد.
با استفاده از فناوری بوز، لیز خوردن یا چپ کردن بدنه خودرو در طی چرخش‌های سریع نیز توسط تعلیق الکترومغناطیسی محدود می‌شود تا نیروهای چرخشی و جانبی را خنثی کند. عمل سیستم تعلیق بوز به اندازه‌ای سریع و قدرتمند است که می‌تواند به خوبی کنترل خودرو را در هر شرایطی حفظ کند. بوز این فناوری را روی یک خودروی آزمایشی امتحان کرد و کارکرد آن مورد تائید قرار گرفت.

بوز در حدود ۲۴ سال پیش از عرضه این فناوری در سال ۲۰۰۴، به توسعه سیستم تعلیق جدید اشتغال داشته است و با وجود این‌که سواری در چنین شرایطی بسیار راحت و پویا به نظر می‌رسد، اما این شرکت توانایی مالی برای استفاده گسترده از آن در صنعت خودرو نداشت؛ شاید به این دلیل که سیستم بسیار گران‌قیمت بود یا این‌که قطعات مورد استفاده در آن سنگین و بزرگ بودند. به هر حال، بوز نتوانست فناوری سیستم تعلیق فعال خود را وارد چرخه تولید کند و در حال حاضر خبر از فروش آن به شرکت نوپای کلیرموشن می‌رسد. البته لازم به ذکر است که در سال ۲۰۱۷ از سیستمی مشابه در خودروی آئودی A8 استفاده شد.
با این وجود، فروش فناوری سیستم تعلیق فعال بوز لزوما پایان داستان نیست. شروع به کار استارتاپ کلیرموشن در ماساچوست طی سال گذشته باعث شد تا همه فناوری‌های بوز خریداری شود و اکنون این شرکت تلاش می‌کند که آن را در بازار قطعات خودرو به فروش برساند.

پس از سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری، کلیرموشن فناوری سیستم تعلیق فعال بوز را توسعه می‌دهد و این شرکت می‌گوید که نباید خیلی بزرگ‌تر از یک مجموعه استاندارد کمک‌فنر باشد. تولید این سیستم با همکاری بریجستون (Bridgestone)، کوالکام (Qualcomm) و دیگر تامین‌کنندگان مشهور انجام شده است و کلیرموشن سعی دارد که آن را برای استفاده در انواع وسایل نقلیه آماده کند. البته با توجه به تصاویر رندر از سیستم، به نظر می‌رسد که این شرکت موفق به ایجاد یک سیستم تعلیق فعال کاملا کوچک شده است.
در حالی که بوز این فناوری را برای خودروهای لوکس در جهت افزایش آرامش و لذت سواری پیشنهاد کرد، اما به نظر می‌رسد که کلیرموشن قصد دارد آن را سمت یک بازار وسیع برای آینده اختصاص دهد: خودروی خودران.
دلایل زیادی پشت این طرز فکر و تصمیم‌گیری قرار دارند: وقتی افراد سوار خودروی خودران شوند و خود را برای سواری آماده کنند، سعی می‌کنند از زمان سفر برای انجام کارهای خود استفاده کنند. در این شرایط بیش‌تر افراد وقت خود را به کار کردن با لپ‌تاپ و سایر دستگاه‌های مرتبط مانند تلفن همراه هوشمند اختصاص می‌دهند و استفاده از فناوری سیستم تعلیق هوشمند فعال باعث می‌شود که آن‌ها بتوانند سواری ایمن و راحتی را تجربه کنند. در نظر داشته باشید که اگر خودروهای خودران آینده مجهز به سیستم سواری فعال نباشند، استفاده از تجهیزات الکترونیکی مانند لپ‌تاپ و گوشی هوشمند می‌تواند با لغزش دست روی کلیدها و صفحه نمایش همراه شود؛ اما اگر به خوبی از چنین فناوری بهره گرفته شود، اثر برخورد با چاله یا دست‌انداز نیز خنثی می‌شود و سرنشینان می‌تواند با آرامش خیال فعالیت کنند.
هنوز مدل تولیدی از سیستم تعلیق فعال کلیرموشن وارد بازار نشده است، اما امیدواریم که به زودی این سیستم در خودروهای آینده استفاده شود. چشم‌ها همچنان منتظر خواهند ماند تا ببینند کلیرموشن چه موقع می‌تواند نوآوری جدید خود را وارد صنعت کند و رانندگان بتوانند از سواری لذت ببرند.

× در پاسخ :




عبارت امنیتی را وارد نمایید: