پیش‌فروش بوگاتی شش میلیون دلاری قبل از رونمایی تمام شد

پیش‌فروش بوگاتی شش میلیون دلاری قبل از رونمایی تمام شد

این هفته در جهان خودرو: رونمایی از جدیدترین مدل بوگاتی؛ آماده شدن بنز برای ورود به دوران خودروهای الکتریکی؛ جستجوی برای یافتن جانشین اسپرت‌ترین مدل آئودی؛ پیوند گذشته با آینده در جگوار و ساخت مشهورترین ماشین جیمز باند توسط آستون مارتین.
دیوو؛ فقط چهل دستگاه
بوگاتی هم‌زمان با رونمایی از جدیدترین مدلش دیوو (Divo) اعلام کرد چهل دستگاهی که قرار است از این ماشین ساخته شود با قیمت پایه پنج میلیون یورو (پنج میلیون و ۸۰۰ هزار دلار) پیش‌فروش شده است و کارخانه نمی‌تواند سفارش تازه‌ای قبول کند.
دیوو بر روی شاسی مدل شیرون ساخته شده است و از موتور شانزده سیلندر ۱۵۰۰ اسب بخاری شیرون استفاده می‌کند. با اینکه ظاهر ماشین کاملا با شیرون متفاوت است، نماد‌های بصری مثل جلوپنجره به شکل نعل و خط منحنی کنار درها به هر بیننده‌ای یادآوری می‌کند که این ماشین یک بوگاتی است.

برخلاف شیرون، که تمرکزش بر رسیدن به حداکثر سرعت در مسیر مستقیم است، دیوو بر چابکی و بهتر کردن کیفیت رانندگی در مسیر‌های پر پیچ و خم تمرکز کرده است. برای این کار ماشین از نو مهندسی شده و سرعتش به ۳۸۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است.
پروژه دیوو هشت ماه پیش و پس از آمدن استفان وینکلمان، مدیر جدید بوگاتی آغاز شد. او پیش از این ده سال مدیر لامبورگینی بود و این شرکت را به یکی از موفق‌ترین خودروسازان اسپرت جهان تبدیل کرد. ایده او برای ساخت یک اتاق تازه بر روی شاسی موجود، کم و بیش شبیه به شیوه‌ای است که بیش از صد سال پیش بوگاتی را به شهرت رساند.
نام ماشین هم مانند دو مدل قبلی از نام رانندگان بوگاتی در مسابقات اتومبیل‌رانی گرفته شده است. آلبرت دیوو فرانسوی در جنگ جهانی اول خلبان بود و پس از جنگ دو بار در سال‌های ۱۹۲۸ و ۱۹۲۹ با یک بوگاتی تایپ ۳۵ در مسابقه مشهور تارگا فلوریو در جنوب ایتالیا برنده شد.

بوگاتی سال آینده صد و دهمین سال تاسیس خود را جشن می‌گیرد. این شرکت در سال ۱۹۰۹ توسط اتوره بوگاتی تاسیس شد. بوگاتی به خاطر ساخت اتاق‌های سفارشی بر روی شاسی‌‌های موجود به شهرت رسید. بعد از مرگ بوگاتی شرکت به خاطر مشکلات مالی تعطیل شد. شرکت با مالکان ایتالیایی بار دیگر در دهه نود احیا شد اما این تلاش موفق‌ نبود و در نهایت بوگاتی در سال ۱۹۹۸ به مالکیت فولکس‌واگن درآمد.

رجوع بنز به گذشته در مسیر آینده
چند ماه بیشتر به عرضه اولین ماشین الکتریکی مرسدس-بنز باقی نمانده است. کارخانه آلمانی با این ماشین زیرمجموعه جدید EQ خود را معرفی می‌کند که ویژه مدل‌های الکتریکی است. بنز برای جا انداختن این نام تازه و اشاره به ساخت مدلی اسپرت در این بخش، هفته گذشته کانسپت تازه‌ای را در حاشیه جشنواره خودروهای کلاسیک پبل بیچ در ایالت کالیفرنیا رونمایی کرد.
مرسدس-بنز ویژن ئی‌کیو سیلور ارو (Vision EQ Silver Arrow) با الهام از ماشینی ساخته شده که بنز با آن در سال ۱۹۳۸ رکورد سرعت ۴۳۲.۷ کیلومتر در ساعت را ثبت کرد. این رکورد هشتاد سال برقرار ماند و تا سال ۲۰۱۷ شکسته نشد.
این کانسپت از پلتفرمی استفاده می‌کند که قرار است در ماشین‌های الکتریکی مرسدس-بنز استفاده شود. موتورهای الکتریکی ماشین در مجموع ۷۵۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و باتری‌ها در کف ماشین قرار دارد. مرسدس-بنز می‌گوید ماشین‌ با هر بار شارژ می‌تواند تا ۴۰۰ کیلومتر حرکت کند.
ماشین فقط برای یک سرنشین جا دارد. راننده جاده را از طریق نمایشگری می‌بیند که سرتاسر جلوی اتاق کشیده شده و اطلاعات اضافی به صورت واقعیت مجازی بر روی تصویر نمایش داده می‌شود. اطلاعات دیگر ماشین هم در نمایشگر دیگری دیده می‌شود که روی فرمان است. برای ایجاد هیجان بیشتر به این ماشین بی‌صدای الکتریکی، راننده می‌تواند صدای موتور هشت سیلندر ماشین‌های اسپرت بنز یا صدای موتور ماشین فرمول یک مرسدس را بشنود.
مرسدس-بنز می‌گوید قرار نیست ماشینی براساس این کانسپت به ساخته و به بازار عرضه و شود و تنها بخش‌هایی از آن در مدلهای الکتریکی کارخانه به کار گرفته خواهد شد. با این حال به نظر می‌رسد بنز از الان تمرین برای ساخت یک ابرخودروی الکتریکی در دهه آینده میلادی آغاز کرده است.

آئودی در جستجوی نسل بعدی R8
آئودی قرار است تا دو سال دیگر اسپرت‌ترین مدل خود R8 را بازنشسته کند و از الان گمانه‌زنی درباره جانشین این مدل آغاز شده است. بازار این پیش‌بینی‌ها و شایعه‌ها هفته پیش با رونمایی یک کانسپت جدید داغ‌تر شد.
آئودی با مدل PB18 ئی-ترون در جستجوی جایگاهی برای آینده‌ خودروهای اسپرت در جهانی است که موتورهای درون‌سوز جای خود را به موتورهای الکتریکی داده‌اند. بخش جلوی کانسپت از ماشینی الهام گرفته که آئودی با آن در مسابقات استقامت ۲۴ ساعته لومان شرکت کرد. عقب ماشین اما با نگاهی کاربردی طراحی شده است تا حدی که ۴۷۰ لیتر جای بار دارد که بسیار بیشتر از میانگین جای بار در یک ماشین متوسط است.
برخلاف روند کنونی صنعت خودرو که بیشترین تمرکزش بر توسعه فن‌آوری‌های خودران است، آئودی در کانسپت جدیدش بر راننده و تجربه رانندگی تمرکز کرده است. برای تاکید بر این موضوع، صندلی راننده طوری طراحی شده که اگر بخواهد فرمان، داشبورد و همه پدال‌ها‌ به وسط اتاق منتقل می‌شود تا راننده جاده را شبیه به ماشین‌های مسابقه‌ تجربه کند.
ماشین سه موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۶۷۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. آئودی می‌گوید شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت این کانسپت اندکی بیشتر از دو ثانیه است. آئودی می‌گوید برد ماشین با هر بار شارژ تا ۵۰۰ کیلومتر است. به گفته کارخانه باتری‌ها را می‌توان با شارژر سریع در مدت ۱۵ دقیقه شارژ کرد و امکان شارژ بی‌سیم باتری‌ها هم وجود دارد.

تولید جگوار کلاسیک با موتور الکتریکی
بخش خودروهای کلاسیک جگوار-لندروور اعلام کرده به دلیل استقبال بسیار زیاد از کانسپت الکتریکی ئی-تایپ زیرو (E-Type Zero)، این مدل را در تعدادی محدود تولید خواهد کرد.
جگوار این کانسپت را در سال ۲۰۱۷ نمایش داد و چند ماه پیش در عروسی سلطنتی از آن به عنوان یکی از ماشین‌های عروس استفاده شد.
بدنه ماشین کاملا شبیه به مدل کلاسیک ئی-تایپ است. ئی-تایپ یکی از مشهورترین خودروهای کلاسیک جهان است که از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۵ ساخته شد. هنگامی که این خودرو به بازار عرضه شد، انزو فراری، بنیانگذار کارخانه فراری آن را 'زیباترین ماشین جهان' خواند.
به جای موتور دوازده سیلندر مدل کلاسیک، یک موتور الکتریکی چرخ‌های عقب ماشین را حرکت می‌دهد. موتور و بخش‌های دیگری از قوای محرکه الکتریکی از مدل الکتریکی جدید جگوار آی-پیس (I-Pace) به امانت گرفته شده است.
داخل ماشین تا حد زیادی به مدل کلاسیک وفادار مانده است، اما داشبورد جدید است و می‌توان یک نمایشگر هم برای ماشین سفارش داد. به گفته کارخانه با هر بار شارژ می‌توان تا ۳۲۰ کیلومتر حرکت کرد.
جگوار می‌گوید به تعداد کافی برای ساخت ماشین سفارش گرفته که بتواند هزینه‌هایش را جبران کند. قیمت ماشین ۳۰۰ هزار پوند (۳۸۵ هزار دلار) است. علاوه بر خریداران جدید، مالکان مدل کلاسیک ئی-تایپ هم می‌توانند با پرداخت ۶۰ هزار پوند (۷۷ هزار دلار) قوای محرکه ماشین خود را الکتریکی کنند.

بازسازی ماشین جیمز باند
این هفته جگوار تنها کارخانه انگلیسی نبود که برگی از آرشیو خود را بیرون کشید. آستون مارتین اعلام کرده است مدل مشهور DB5 که جیمز باند در فیلم گلدفینگر بر آن سوار بود را بازسازی خواهد کرد.
قرار است ۲۵ دستگاه از این ماشین با برخی از امکاناتی که در اختیار جاسوس مشهور سینما بود ساخته شود. هنوز جزییات این امکانات اضافی اعلام نشده اما بعید از صندلی پرنده بخشی از آن باشد. آستون مارتین برای ساخت این ماشین از مسئول جلوه‌های ویژه فیلم‌های جیمز باند کمک می‌گیرد.
DB5 مشهورترین ماشین جیمز باند است که در شش فیلم از آن استفاده شد. همه ۲۵ دستگاه نقره‌ای خواهد بود و از نظر فنی کاملا شبیه به ماشینی است که در دهه شصت میلادی ساخته شد. قیمت هر ماشین دو میلیون و ۷۵۰ هزار پوند (سه میلیون و ۵۰۰ هزار دلار) است و اولین مشتریان ماشین خود را در سال ۲۰۲۰ تحویل می‌گیرند.
ماشین اصلی که در فیلم گلدفینگر در سال ۱۹۶۴ از آن استفاده شد، هشت سال پیش در یک حراجی به مبلغ چهار میلیون و ششصد هزار دلار فروخته شد.

× در پاسخ :




عبارت امنیتی را وارد نمایید: