این روزها قطعهسازان کشور با مشکل تأمین نقدینگی دستوپنجه نرم میکنند و مطالبات بسیاری از شرکتهای خودروسازی از جمله ایران خودرو و سایپا دارند. این مشکلات طی ماههای گذشته تاثیرات خود را با تعدیل نیروی کار توسط شرکتهای قطعهسازی، کاهش تولید قطعات خودرو و افزایش قیمت خودرو در بازار نشان داد. حال در چنین شرایطی روزنامه همشهری با انتشار آماری مدعی ارتباط خاص ایران خودرو با شرکت سرمایهگذاری عظام شد.
روزنامه همشهری در شماره امروز (شنبه) خود نوشت: آمارها نشان میدهد بزرگترین خودروساز کشور، میلیاردها تومان زیان انباشته دارد؛ بااینحال مشخص نیست چگونه ۴۶۱ میلیارد تومان از شرکت سرمایهگذاری عظام طلب دارد؟ نکته اینجاست که این مراوادات مالی ازطریق شرکتی که تأمینکننده قطعات مورد نیاز این شرکت است، با شرکت سرمایهگذاری عظام که ۷ شرکت تولیدکننده قطعه را در اختیار دارد، انجام شده است. شرکت قطعات خودرو عظام، قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو را تأمین میکند و آن را در اختیار شرکت خودروساز قرار میدهد و در این رویه، بهطور عام ایران خودرو به قطعهسازان بدهکار است؛ این بدهی در مقاطع زمانی مختلف تسویه میشود اما اکنون در یک رویداد نادر، ماجرا برعکس شده و بهجای اینکه این شرکت بابت خرید قطعه، به ۷ شرکت زیرمجموعه سرمایهگذاری عظام، یعنی شرکتهای پیستون ایران، فرآوری ساخت، سازه پویش، استام صنعت، والا قطعه، پویان صنعت نهاد و سازه سیم بدهکار باشد، اکنون ۴۶۱ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان از این شرکتها طلبکار است.
به این ترتیب، ایران خودرو در شرایطی که بدهیهای سنگین خود را به سایر قطعهسازان بهدلیل بحران مالی پرداخت نمیکند، در طول ۲ سال گذشته منابع مالی خود را در اختیار یک شرکت قرار داده است. اطلاعات مربوطبهصورتهای مالی ساپکو که در سامانه کدال بورس درج شده، نشان میدهد بیشترین میزان این طلب به شرکت سازه پویش تعلق دارد که شامل ۱۹۰ میلیارد تومان است؛ بعد از آن شرکتهای پیستون ایران و استام صنعت (که همگی متعلق به سرمایهگذاری عظام هستند) به ترتیب با ۱۲۶.۷ و ۶۱ میلیارد تومان بدهی در رتبههای بعدی قرار دارند.
عدم تسویه بدهی شرکتهای خودروسازی به قطعهسازان میتواند طی ماههای آینده به زمین خوردن و ورشکستگی این صنعت در کشور بیانجامد. در شرایط کنونی امید است که مسئولان ایران خودرو با شفافیت بیشتری دربارهی این مسئله برخورد کنند و پاسخ افکار عمومی و دستگاههای ذیربط را بدهند. باید طی روزهای آینده منتظر ماند و دید که مسئولان ایران خودرو چگونه به این مسئله واکنش نشان میدهند.