i40 خودرويي است که براي تمام توقعات و سليقه ها طراحي و ساخته شده است. ترکيبي متعادل از زيبايي به همراه فضاي وسيع داخلي و رانندگي راحت که تداعي کننده سبک کاملا مدرن اين خودرو مي باشد. تنها ويژگي چشم نواز i40 طراحي جذاب آن نيست بلکه وجه تمايز آن را در دقت در جزييات مي توان يافت. تلفيقي ناگسستني از سازگاري با محيط زيست تا کيفيت و ايمني که تصويري متمايز در ذهنها خلق مي نمايد.
در نامگذاری اش هم از اسامی آمریکایی خبری نیست و اتومبیل با منطق ریاضی خودش را به ما معرفی می کند. هیوندای i40؛ یعنی من یک هیوندای سواری هستم که از i30 بزرگترم و از i45 کوچکتر! مثل پژو، بنز، ب ام و و بسیاری برند های دیگر که با کد های تعریف شده حد و حدود اتومبیل را در نامگذاری ها لحاظ می کنند. همانطور که در مقدمه گفتیم این خودور در دو مدل استیشن و سدان وارد کشور شده است. نمیدانم چرا مردم ایران با وجود اینکه عادت به مسافرت های دسته جمعی و برداشتن انواع وسایل غیر ضروری دارند، همچنان علاقه ای به استیشن ها نشان نمیدهند! قبلاً هم بسیاری از اتومبیل ها مثل پژو 504، پیکان، میتسوبیشی لنسر (دهه 90)، پژو 405، تندر 90 و ... در مدل های استیشن واگن سعی کردند دل مردم ما را بدست بیاورند ولی اصلاً موفق نبودند! شاید یکی از دلایل این است که ما ایرانی ها به زیبایی اهمیت زیادی می دهیم و معمولاً این اتومبیل ها (بخصوص در مدل های قدیمی) ظاهر چندان دلربایی ندارند، اما در خودرو های جدید تر بخصوص همین i40 قصه ما مدل SW اگر زیباتر از مدل صندوقدار نباشد، زشت تر هم نیست. شاید هم مردم فکر میکنند خرید این جور ماشینی سنشان را بالاتر نشان می دهد، چون استیشن ها به نوعی نماد داشتن همسر و فرزند هم هستند! البته ما هم نمی خواهیم اینجا تبلیغ کنیم که اتومبیل استیشن بخرید، راستش را بخواهید خود من هم سدان ها را ترجیح می دهم اما اگر اهل سفرهای خارج جاده ای نیستید و صرفاً بدلیل استفاده از فضای بار بیشتر قصد خرید اتومبیل کراس اوور دارید، یک استیشن با مصرف سوخت کمتر و سواری راحت تر می تواند جایگزین مناسبی برای کراس اوور مورد نظرتان باشد. بگذریم، امروز که خودمان هم سراغ نمونه صندوقدار i40 آمده ایم پس بهتر است بیشتر از این معطل نکره و بررسی را آغاز نماییم.
نمای ظاهری i40
i40 هم مثل اکثر محصولات جدید هیوندای با یک طراحی سیال و جلو پنجره ی شش ضلعی از سایر برند ها قابل تشخیص است. این کمپانی چند سالی است که سعی می کند با حفظ خطوط اصلی طراحی اصالتی برای چهره و برندش دست و پا کند که البته تا حدود زیادی هم موفق بوده. امروز اگر یک محصول جدید از این کره ای سخت کوش ببینیم بدون توجه به آرم اتومبیل و نوشته های پشتش فوراً می فهمیم که با یک هیوندای طرف هستیم، کاری که سالهاست کمپانی هایی مثل بنز، ب ام و و ... انجام می دادند. (آلمانی دوستان لطفاً خونسردی خودتان را حفظ کنید، قصد مقایسه اصالت برندها را نداشتم، صحبتم صرفاً اشاره به یک الگوی صحیح در طراحی بود!) در کنار این شکل و شمایل کلی هیوندای، در i40 چراغ های کشیده و کاپوت برجسته جلب توجه می کنند که این موارد بهمراه دقت به جزئیات چهره ی اتومبیل را خوش ترکیب و متمدنانه نموده اند.
البته شاید به نظر خیلی ها دماغه اش شباهت هایی به الانترا داشته باشد که خوب همینطور هم هست، اما i40 در عین شباهت به الانترا کمی پخته تر و جا افتاده تر شده و میتوان اینگونه تصور کرد که الانترای تازه بالغ برای ادامه تحصیل به اروپا رفته و بعد از گرفتن مدرک مهندسی بازگشته است! شما بعد از دیدنش با خودتان میگویید این که همان الانترای خودمان است ولی چقدر خوشتیپ تر شده! در نمای جانبی خطی که از گلگیر جلو با عبور از دستگیره ها به چراغ عقب منتهی میشود به خوبی طراحی پویای دماغه را به بخش عقبی مرتبط نموده و در ادامه هم سقف پانوراما با شیبی ملایم به صندوق عقب متصل شده است. در پشت سر هم چراغ هایی زیبا و سپری عضلانی با خروجی های دوگانه اگزوز در طرفین خودنمایی میکنند که در مجموع حال و هوای اسپرت و جوان پسندانه ای به این قسمت اتومبیل بخشیده اند.
در حقیقت i40 با اینکه جسارت های طراحی کیا اپتیما و ابهت بدنه هیوندای سوناتا را ندارد اما با چهره ای معقول و ظرافت هایی سنجیده اتومبیلی با کلاس و خوش قیافه از آب درآمده. از نظر سایز هم (طول 4740 عرض 1815 و ارتفاع 1470 میلیمتر) از الانترا بزرگتر و از سوناتا کوچکتر است که برای افرادی که فضای الانترا را کافی نمی دانند و در عین حال با سایز بزرگ سوناتا هم مشکل دارند ابعاد کارآمدی به نظر میرسد.
طراحی داخلی i40
برخی اعتقاد دارند که صاحب خودرو، بیش از 90 درصد مواقع فقط داخل اتومبیلش را میبیند نه بیرونش را. در نتیجه اگر به فکر پز دادن به بقیه نباشیم کابین زیبا و راحت، مهم تر از ظاهر زیباست. البته ما "عشق ماشین ها" که حتی پشت فرمان هم اتومبیلمان را از بیرون تجسم می کنیم! ولی به نظر میرسد صحبت این افراد حداقل برای انسان های عادی کاملاً منطقی است. پس برویم ببینیم i40 سواران این 90 درصد را در چه محیطی تجربه میکنند.
هر چقدر که داشبورد محصولات قدیمی هیوندای زشت و کسل کننده بود در چند سال اخیر این قضیه برعکس شده. در مورد i40 نیز همانطور که انتظار میرفت با داشبوردی مدرن و خوش فرم روبرو شدیم که البته در نگاه اول کمی شلوغ به نظر میرسد و اصالت طراحی برخی برند های خاص را هم ندارد اما انصافاً زیباست و بازی چشم نواز خطوطش در عین ظرافت حس قدرت و امنیت را به راننده و سرنشینان منتقل میکند. کلید چراغ ها نیز به سبک بسیاری از اروپایی ها (بخصوص آلمانی ها) به پایین دریچه تهویه سمت چپ منتقل شده.
یک فرمان خوش دست هم پیش رویمان داریم که با انواع کلید های تنظیمات به رویش و نشانگر هایی جذاب پشت سرش وعده لذت و هیجان را به ما می دهد. البته شاید هم این یک حس کاذب باشد و در ادامه باید ببینیم هنگام رانندگی به این وعده ها عمل خواهد شد یا خیر.
هیوندای i40 آن قدر امکانات رفاهی و ایمنی در اختیار راننده و سرنشینان خود قرار می دهد که برای افرادی که به دنبال خودروهای اصطلاحاً فول می گردند جای حرف و حدیث چندانی باقی نخواهد گذاشت. در بحث ایمنی وجود 9 کیسه هوا ( 2 عدد در جلو، 2 عدد جانبی برای سرنشینان جلویی، 2 تا جانبی برای سرنشینان عقبی، 2 عدد پرده ای و در آخر یکی برای زانو )، ترمز های 4 چرخ دیسکی که مجهز به سیستم های ترمز کمکی BAS و سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD هستند، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، بهمراه بدنه تقویت شده و ایمنی بالای تصادف در برخورد با عابر پیاده و 5 ستاره ایمنی از موسسه Euro NCAP خیال همه را آسوده کرده و در بخش رفاهی نیز لیست بلند بالای آپشن ها از قبیل: تهویه مطبوع اتومات با قابلیت تنظیم مجزا برای راننده و سرنشین کناری بهمراه دریچه جدا برای سرنشینان عقبی، پدال های تعویض دنده پشت فرمان، سیستم چراغ های جلو تطبیقی یا همان گردش چراغ ها AFLS ، سقف پانوراما و سانروف برقی، نمایشگر سوپرویژن 4.2 اینچی لمسی و ال سی دی TFT، دوربین دنده عقب، سنسورهای پارک جلو و عقب، سیستم ضد یخ برف پاک کن، ترمز دستی برقی، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی ها HAC، صندلی های جلو هر دو برقی مجهز به گرمکن و سردکن ( صندلی راننده با 2 حافظه )، صندلی های عقب تاشو مجهز به گرمکن، ورود و استارت بدون کلید، سیستم صوتی Infinity با ورودی USB و AUX و کنترل از روی فرمان، بلوتوث، چراغ شور جلو، سنسور نور و سنسور باران یا همان برف پاک کن اتوماتیک، کروزکنترل، روکش چرمی صندلی ها و فرمان، آیینه های جانبی برقی بهمراه چراغ راهنمای LED و قابلیت تاشوندگی برقی، آیینه ی وسط الکتروکرومیک، گرمکن فرمان، 4 شیشه برقی اتومات بهمراه قطع کن اضطراری و رینگ های 18 اینچی اسپرت و... هیوندای i40 را به یکی از کامل ترین نمونه های رده ی قیمتی خودش تبدیل کرده است. هرچند باز هم برخی خواهند گفت چرا کروز کنترلش رادار ندارد و سیستم هشدار خروج از خط کجاست و ..!
خیلی ها معتقدند موتور 1999 سی سی این اتومبیل از نظر حجم و در نتیجه از نظر قدرت، بیشتر به الانترا نزدیک است تا سوناتا؛ اما اعداد و ارقام چیز دیگری می گویند. موتور 2 لیتری هیوندای i40 با همین حجم قادر است قدرتی حدود 175 اسب بخار در دور 6500 ارائه دهد که تقریباً با سوناتای 2.4 لیتری برابری می کند. البته در مورد گشتاور این پیشرانه با تولید 214 نیوتن متر در دور 4700 حدود 14 نیوتن متر از سوناتا ضعیف تر است که باز هم نسبت به تفاوت حجم، عدد ناچیزی به حساب می آید.
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر |
هیوندای i40 واگن | 2012-2015 | 170.000.000 | 220.000.000 |
تاریخ بروزرسانی : 1397/03/03
سال طراحی | 2011 |
کارخانه سازنده | هیوندای |
کشور تولید کننده | کره جنوبی |
نمایندگی فروش | آسان موتور |
کلاس بدنه | مینی ون |
کلاس خودرو | M Segment |
نوع موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه تزریق مستقیم GDI |
آرایش سیلندرها | خطی |
حجم موتور (cc) | 1999 سی سی |
حداکثر توان موتور (hp) | 177 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه |
حداكثر گشتاور (Nm) | 217 نیوتون متر در 4500 دور در دقیقه |
محل قرار گیری موتور | جلو |
نسبت تراكم | |
تعداد سوپاپ | 16 |
نوع سوخت سازگار | گازوئیل |
سيستم انژكتوري | انژکتوری دیزل تزریق مستقیم |
استاندارد حد آلايندگي | یورو 5 |
حداکثر سرعت(km/h) | 211 کیلومتر در ساعت |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 11 ثانیه |
سيستم انتقال قدرت | جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک شیفترونیک |
محور محرک | دیفرانسیل جلو FWD |
سیستم تعلیق جلو | مک فرسون - دمپرهای گازی - نوار ضد لغزش |
سیستم تعلیق عقب | مولتی لینک (اتصال چندگانه) - دمپرهای گازی - نوار ضد لغزش |
تعداد سرنشین | 5 |
تعداد درب ها | 4 |
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) خارج شهر (لیتر) | 8 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) داخل شهر (لیتر) | 11.5 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) ترکیبی (لیتر) | 8.4 لیتر در 100 کیلومتر |
طول خودرو (mm) | 4770 |
عرض خودرو(mm) | 1815 |
ارتفاع خودرو (mm) | 1470 |
فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو (mm) | 1770 |
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | 70 لیتر |
حجم فضاي صندوق عقب (دسی متر مکعب) | 505+20 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
ترمز | ترمز جلو : دیسکی خنک شونده با هوا - ترمز عقب : دیسکی - سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD |
کیسه هوای ایمنی | راننده ، سرنشین کناری ، جانبی ، پرده ای - مجموعا 9 ایربگ |
فرمان | قدرت کمکی الکترو هیدرولیکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت - 4 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی در 2 حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان ، دارای روکش چرمی - امکان تعویض دنده از روی فرمان - گرمکن فرمان |
سیستم تهویه | دارای سیستم تهویه مطبوع کنترل اتوماتیک ، دارای سیستم خروجی مجزا برای سرنشینان عقب ، دارای سیستم کنترل کیفیت هوا |
سیستم صوتی | سیستم صوتی مجهز به 4 بلندگو و 2 عدد تیونر ، قابلیت پخش CD ، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable - سیستم صوتی Infinity |
چراغ ها | دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغها ، دارای سیستم شتشو ، دارای مه شکن ، مجهز به چراغهای روشنایی در زیر دربها ، دارای سیستم گردش خودکار چراغ ها در پیچ - چراغ های عقب LED ، همراه مه شکن - سیستم AFLS - چراغ ترمز LED سوم بر روی اسپویلر شیشه عقب |
آیینه ها | تنظیم برقی آیینه ها به همراه گرمکن ، سیستم جمع شوندگی آینه ها به همراه راهنما |
شیشه ها | شیشه بالابر جلو و عقب برقی به همراه سیستم قطع کنندگی بالابر ، سیستم یخ ضدایی شیشه های جلو - مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها |
تزیینات | روکش چرم فرمان و صندلی ها |
تجهیزات ایمنی | مجموعا 9 ایربگ - سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC – سیستم کمکی ترمز BAS – سیستم کمکی کنترل شروع حرکت در سربالایی HAC - دارای سیستم کلید هوشمند و مجهز به استارت دکمه ای و دارای سیستم ضد سرقت ، قفل و بازکردن دربها بدون کلید - ستون جمع شونده فرمان در هنگام تصادف ، قفل فرمان خودکار - سیستم نگه دارنده صندلی کودک - فولاد بسیار سخت در بخش قفل درب های خودرو برای حفاظت بیشتر راننده و سرنشینان در زمان تصادف - سازه استیل نرم و سازه مخروطی منشعب از زیر درب موتور جهت حفاظت و ایمنی بیشتر در زمان برخورد سر با درب موتور - فولاد مستحکم با کارایی بالا در بازوهای قاب شیشه جلو |
رینگ و لاستیک | رینگ 18 اینچی با تایر 225/40 R 18 |
صندلی | سیستم تهویه صندلی - صندلی های جلو : دارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای تنظیم برقی ، IMS و تنظیمات صندلی در 10 جهت - دارای سیستم گرمکن صندلی ها با قابلیت تنظیم گودی کمر - صندلی های عقب : دارای روکش چرم ، دارای پشت سری فعال و هوشمند ، دارای قابلیت تا شوندگی ، دارای کنسول تا شونده میانی و مسیر دسترسی به صندق عقب - گرمکن صندلی های جلو و عقب |
سایر تجهیزات | نمایشگر سوپرویژن 4.2 اینچی و صفحه نمایش رنگی TFT کنترل به صورت لمسی ، GPS - سقف پانوراما - سانروف با قابلیت تنظیم و دارای سیستم ایمنی محافظت از آسیب - سنسور باران - مجهز به سنسور پارک جلو و عقب ، سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله با خودروی مقابل - راهنما با قابلیت مستقل(با یک اشاره به کلید راهنما ،چراغ های راهنما برای 3 بار خاموش و روشن می گردد) |