در نمای روبرو، چراغهای کشیده و اسپرت اکسنت، جلب نظر میکنند، درحالیکه نسبت به طول کوتاه بدنه، بزرگ هستند و تا نزدیکی ستون A، ادامه دارند. لبهی بالایی چراغها، کاملا در راستای خط کاپوت قرار دارد و به لطف حجمدهی عالی در این قسمت، جایگاه مناسبی برای آن دیده میشود. جلوپنجرهی مدرن خودروهای هیوندای، در اکسنت وجود ندارد و صرفا، یک فضای خالی سیاهرنگ با لوگوی سازنده در وسط، قابل تشخیص است. حالت ششضلعی جلو پنجره، البته با خطوطی روی سپر تداعی میشود و حتی فضای خالی پایین سپر، تقارنی نسبی با قسمت لگو دارد. در مجموع، میتوان هیوندای اکسنت را فاقد جلوپنجره دانست.
برای مهشکنها، جایگاه مناسبی در طرفین سپر دیده میشود که با ادواتی نقرهای رنگ، چشمنوا به نظر میرسد. خطوط حجمدهندهی روی کاپوت و لبههای امتداد یافته از ستونهای A، کاملا چشم بیننده را به سمت لوگوی هیوندای هدایت میکند. در سپر هم، با حالتی سهبعدی مواجه هستیم که به جذابیت خودرو میافزاید. شاید تنها نکتهی منفی در طراحی نمای روبروی اکسنت، دیده شدن لبهی کاپوت، بالاتر از هواکش پیشرانه باشد که البته با توجه به قدیمی بودن طراحی خودرو، حالت کاملا واضح و ناخوشایندی دارد.
از نمای جانبی، استفادهی هوشمندانه از خطوط حجمدهنده با حداقل هزینه، زیبایی اکنست را افزایش میدهد. از لبهی چراق عقب تا مهشکن جلو، خطی سرتاسری دیده میشود که به خوبی درامتداد دستگیرهها طراحی شده است. داحل گلگیرها و پایین درها نیز، حجمدهی مناسبی دیده میشود که هماهنگ با سپر عقب به نظر میرسد. قاب شیشهها و لچکی عقب، از پلاستیک سیاهرنگ تشکیل شده و حتی بخشی از آینه بغل هم، پلاستیکی است. تقریبا در همهی تیپها، دستگیرهها و قسمت اصلی آینه بغل، همرنگ بدنه هستند، ضمن اینکه از چراغ راهنما در آینهها استفاده شده است. رینگهای ۱۶ اینچ ساده با طرح اسپرت، لاستیکهای کمپهنا، در کنار آنتن معمولی، از نکات منفی در طراحی اکسنت محسوب میشوند. از سویی دیگر، فرم جذاب سقف با حالتی که علاوه بر جادار کردن فضای کابین، کوچک بودن صندوق عقب را پوشش میدهد، نکات مثبت نمای جانبی هستند.
در پشت خودرو، شاهد نمایی ساده هستیم که با چراغهای بزرگ ارائه میشود. لبهی بالایی صندوق حالتی شبیه به دفیوزر دارد تا کمی بزرگتر به نظر رسد. حالت شیشهی عقب، زیبا است، اما با حضور آنتن نسبتا بلند روی سقف، جذابیت کمتری فراهم میکند. محل مناسبی برای سایزهای مختلف پلاکهای پلاک در نظر گرفته شده است که البته برای نمونهی ایرانی هم مناسب خواهد بود. باز و بسته کردن درپوش صندوق، به لطف سبک طراحی اکسنت، چندان مشکل نیست و حتات قابل قبولی دارد. در مجموع، ظاهر این خودرو از نمای پشت، ساده و کمهزینه از کار درآمده است و صرفا با حجمدهی مرسوم در قسمت سپر و لبهی کاپوت، چراغهای کوچک ترمز در طرفین و البته حداقل استفاده از ادوات ارزانقیمت پلاستیکی، ارائه میشود.
ظاهر اکسنت، پس از چند سال حضور در ایران، همچنان مد روز و چشمنواز ارزیابی میشود، اما فراتر از انتظار عمل نمیکند. زیبایی نمای روبر، تحسینبرانگیز است اما از پشت، کاملا عادی و به عقیدهی بسیاری از کارشناسان؛ قدیمی به نظر میرسد. ابعاد این خودرو، شامل طول ۴,۳۷۰ میلیمتر با عرض ۱,۷۰۵ میلیمتر است که با ارتفاع سقف ۱,۴۵۵ میلیمتر و فاصلهمحورهای ۲,۵۷۰ میلیمتر، ارائه میشود.
طراحی داخلی و کابین
ورود به کابین هیوندای اکسنت، حس جالبی دارد. شاید انتظار ما از یک خودروی کوچک، فضایی ناراحت کننده باشد، اما در مقایسه با خودروهای شناخته شدهای مثل تندر ۹۰، کمی جادارتر عمل میکند. نمایشگر ۷ اینچ، در نسخههای مدرن و با آپشن بالا در مرکز داشبورد وجود دارد که البته نمونهی مونتاژ کرمان موتور، دارای چنین شرایطی خواهد بود. خطوط حجم دهنده، روی داشبورد اکسنت هم وجود د دارند تا سادگی و یکتکه بودن این بخش از فضای داخلی را کاهش دهند. مجموعهی هواکشهای اصلی و نمایشگر مرکزی، حالتی جدا از داشبورد دارد و میتواند به راحتی توسط دارندگان مدلهای کمآپشن قدیمی، تعویض شود. تجمع اصلی کلیدها، پیرامون مانیتور و مربوط به سیستم سرگرمیهای اکسنت است، درحالیکه در مقابل دسته دنده، به جز کلیدهای گردان تهویه مطبوع، دکمهی دیگری دیده نمیشود. این موضوع، سادگی کابین و راحتی استفاده از آپشنهای خودرو را افزایش میدهد.
پنل پشت فرمان، کاملا ساده طراحی شده است و ادوات تزئینی مثل طرح سیلندری مزدا 3، در آن دیده نمیشود. درحالیکه مادهی اصالی داشبورد و فرمان هم، پلاستیک نسبتا ارزان قیمت است، صندلیها با پوشش مناسب و فرم بسیار خوب طراحی شدهاند. قسمتی از تودری هم، از پوشش صندلیها تشکیل شده است، اما قسمت مربوط به استراحتگاه آرنج هم، با پلاستیک براق نقرهای رنگ، ارائه میشود. از نکات مثبت در طراحی کابین جلو، میتوان به فرمان خوشاستیل اکسنت اشاه کرد که هرچند لوکس و با پوشش چرم نیست، خوش دست و کاربردی عمل میکند. کلیدهای کنترل سیستم سرگرمی و ارتباطات تلفنی با قابی نقرهای رنگ ارائه میشوند که درکنار جذابیت ظاهری، کاملا کارپسند هستند. از سویی دیگر، استفادهی هوشمندانه از فلز کروم در دسته دنده و دستگیرهی داخلی درها، حس خوبی به سرنشینان اکسنت میدهد.
درحالیکه صندلیهای ردیف جلو، حالتی اسپرت و هماهنگ با فیزیک بدن دارند، برای ردیف عقب، صندلیهایی نسبتا صاف و با حداقل ظرافت در نظر گرفته شده است. حالت تختهای صندلیهای پشت، چندان جذابیتی ندارد و البته با هدف استفادهی سه سرنشین، طراحی شدهاند. موضوعی که شبیه به صندلیهای ردیف اول، در ردیف دوم هم وجود دارد، فضای رضایتبخش در قسمتهای زانو و بالای سر است که حتی افرادی با قد ۱۸۵ سانتیمتر، در آن راحت هستند.
پیشرانه و قوای فنی
هیوندای اکسنت، محصولی با پیشرانههای متنوع در بازار جهانی است که مجموعا، ۶ قوای محرک مختلف را شامل میشود. ۲ نمونهی بنزینی ۱.۴ لیتری، ۲ نسخهی بنزینی ۱.۶ لیتری و ۲ مدل پیشرانهی دیزل برای اکسنت در نظر گرفته شده است که در ادامهی مطلب، نگاهی کوتاه بر پیشرانههای بنزینی خواهیم داشت.
در روسیه، هند و کشورهای شرق آسیا، اکسنت با پیشرانهی ۱.۴ لیتری، به عنوان ارزانترین مدل این خودرو، قابل خرید است. نمونهی پایه با پیشرانهای به قدرت ۹۸ اسب بخار با گشتاور ۱۳۳ نیوتنمتر، و نسخهی دیگر با قدرت ۱۰۸ اسب بخار و گشتاور ۱۳۸ نیوتنمتر عرضه میشود. مدل ۱.۴ لیتری با پیشرانهی ۱۰۸ اسب بخار، با جعبهدندهی ۶ سرعتهی دستی یا CVT، عملکرد متفاوتی دارد و به ترتیب در زمانهایی حدود ۱۲ و ۱۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت این مدل، ۶ تا ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد میشود.
برای بازار ایران، اکسنت با پیشرانهی ۱.۶ لیتری نوع اول انتخاب شده است که قدرت ۱۲۲ اسب بخار در دور موتور ۶۳۰۰ دور بر دقیقه و ۱۵۵ اسب بخار از دور موتور ۴۲۰۰ دور بر دقیقه تامین میکند. این مدل با جعبهدندهی دستی ۶ سرعته و ۴ سرعتهی خودکار در بازار جهانی عرضه میشود اما فعلا فقط با نسخهی اتوماتیک، پیشفروش میشود. اکسنت با پیشرانهی ۱۲۲ اسب بخار و گیربکس اتوماتیک، حدود ۱۱ ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد شد. میانگین مصرف سوخت این مدل، ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است، درحالیکه با سرعت ثابت بزرگراه، نزدیک به ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، حداقل مصرف سوخت خواهد داشت و البته در ترافیک شهری، به کمتر از ۸ لیتر بنزین، در ۱۰۰ کیلومتر نیاز دارد.
آپشنهای رفاهی
نسخهای از هیوندای اکسنت که برای بازار ایران در نظر گرفته شده، دارای فهرست نسبتا کاملی از آپشنهای این خودرو در بازار جهانی است. علاوه بر گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته، تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، رینگهای اسپرت ۱۶ اینچ با لاستیکهایی به پهنای ۱۹۵ میلیمتر، استارت دکمهای، کروز کنترل و روشنایی خودکار چراغهای اصلی، از امکانات رفاهی اکنست هستند.
در فضای داخلی، نمایشگر لمسی ۷ اینچ وجود دارد که با ۴ بلندگو و ۴ توئیتر، عمل میکند. امکان ارتباط خودرو با گوشی تلفن همراه از طریق بلوتوث، میسر است و تماس تلفنی با کلیدهای رو فرمان، قطع و وصل میشود. درگاههای USB و AUX هم برای پخش سرگرمیهای چندرسانهای، قابل استفاده هستند، ضمن اینکه امکانات نسل قدیم پخش CD وDVD هم وجود دارد. ناوبری ماهوارهای سازگار با نقشههای ایران، کامپیوتر سفر و دوربین پارک همراه با سنسور عقب، دیگر امکانات اکسنت هستند.
تست تصادف و آپشنهای ایمنی
مسلما خودروی با هدف فروش در بازار جهانی، نیازمند ایمنی قابل قبول و عملکرد رضایتبخش در تستهای تصادف است. هیوندای اکسنت در سال ۲۰۱۲، توسط بنیاد ایمنی بزرگراههای امریکا (NHTSA) بررسی شد و در تستهای تصادف، میانگین نمرهی خوب و ۴ ستارهی ایمنی از ۵ ستاره دریافت کرد. این خودرو در هرکدام از آزمایشات برخورد از سمت مقابل، جانبی و حالت واژگونی، امتیاز ۴ از ۵ گرفت. در ویدئوی کوتاهی که در ادامهی مطلب آورده شده است، میتوانید بینندهی خطرناکترین نوع تست تصادف باشید که شامل برخورد هیوندای اکسنت با دیوار ثابت از نیمهی سمت راننده است.
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر |
هیوندای اکسنت | 2018 | 111,000,000 | 117,000,000 |
هیوندای اکسنت | 2017 | 57,700,000 | 120,000,000 |
هیوندای اکسنت (مونتاژ) | 1397 | 111,000,000 | 120,000,000 |
تاریخ بروزرسانی : 1397/02/19
سال طراحی | 2012 |
کارخانه سازنده | هیوندای |
کشور تولید کننده | کره جنوبی |
نمایندگی فروش | آسان موتور |
کلاس بدنه | سدان |
کلاس خودرو | C Segment |
نوع موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه Dual CVVT - GDI |
آرایش سیلندرها | خطی |
حجم موتور (cc) | 1591 سی سی |
حداکثر توان موتور (hp) | 124 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه |
حداكثر گشتاور (Nm) | 156 نیوتن متر در 4200 دور در دقیقه |
محل قرار گیری موتور | جلو |
نسبت تراكم | 11.0:1 |
تعداد سوپاپ | 16 |
نوع سوخت سازگار | بنزین |
سيستم انژكتوري | پاشش چند نقطه ای با تزریق مستقیم GDI |
استاندارد حد آلايندگي | یورو 5 |
حداکثر سرعت(km/h) | 184 کیلومتر در ساعت |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 11 ثانیه |
سيستم انتقال قدرت | گیربکس 4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک |
محور محرک | دیفرانسیل جلو FWD |
سیستم تعلیق جلو | سیستم تعلیق پیشرفته مستقل - مک فرسون |
سیستم تعلیق عقب | سیستم تعلیق پیشرفته مستقل - اتصال چندگانه ( مولتی اینک ) |
تعداد سرنشین | 4 |
تعداد درب ها | 4 |
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) خارج شهر (لیتر) | |
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) داخل شهر (لیتر) | |
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) ترکیبی (لیتر) | 6.4 لیتر در 100 کیلومتر |
طول خودرو (mm) | 4370 |
عرض خودرو(mm) | 1700 |
ارتفاع خودرو (mm) | 1457 |
فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو (mm) | 2570 |
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | 1060 کیلوگرم |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | 50 لیتر |
حجم فضاي صندوق عقب (دسی متر مکعب) |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
ترمز | جلو دیسکی خنک شونده - عقب دیسکی - سیستم ضد قفل ABS |
کیسه هوای ایمنی | مجهز به 6 کیسه هوای ایمنی که شامل :کیسه هوای سرنشینان جلو - کیسه هوای پردهای - کیسه هوای جانبی |
فرمان | 4 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی در 4 حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان |
سیستم تهویه | دارای سیستم تهویه مطبوع دستی ( اتوماتیک سفارشی ) ، دارای سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوا داخل اتاق |
سیستم صوتی | سیستم صوتی با قابلیت پخش CD، MP3، USB و AUX به همراه 4 بلندگو و 2 توئیتر - بلوتوث |
چراغ ها | دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغها ، دارای سیستم شتشو ، دارای مه شکن ، مجهز به چراغهای روشنایی در زیر دربها- چراغ های جلو هالوژن - چراغهای LED طیفی به همراه مه شکن برای چراغ های عقب |
آیینه ها | آینه الکترو کرومیک جهت سهولت دید راننده در شب ، آینه های خارجی با حالت الکترو کرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن - مجهز به نمایشگر و مانیتور دید عقب بر روی آیینه |
شیشه ها | شیشه بالابر برقی تمام درها |
تزیینات | دستگیره های جانبی درب ها همرنگ بدنه |
تجهیزات ایمنی | سیستم های پایداری و کمک راننده (ABS - EBD - VSM - ESC - TCS - OCS) - دارای سیستم کلید هوشمند و مجهز به استارت دکمه ای و دارای سیستم ضد سرقت ، قفل و بازکردن دربها بدون کلید - مجهز به سنسور پارک جلو و عقب ، سیستم کروز کنترل ، دوربین دید عقب و نشان دهنده روی آیینه - کمربند ایمنی با قابلیت پیش کشندگی و تنظیم ارتفاع |
رینگ و لاستیک | رینگ آلومینیومی با تایر 195/55 R 16 |
صندلی | دارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای تنظیم برقی - صندلی های عقب تاشو - |
سایر تجهیزات | دارای نمایشگر شفاف سوپرویژن چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده - سانروف سفارشی - مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها - کنسول مرکزی به همراه تکیه گاه آرنج برای سرنشینان جلو با قابلیت جابجایی - محفظه نگه داری عینک |