سانتافه را ميتوان بي شك يكي از شاهكارهاي طراحي هيونداي در حوزه خودروهاي SUV دانست كه توانسته است با بهره گيري از امكانات رفاهي مدرن، امنيت بالا و قيمت مناسب نظر علاقمندان به خودروهاي SUV را به خود معطوف سازد. در اين ميان نمي توان موتور 3.5 ليتري كه قدرتي معادل 280 اسب بخار را به رگهاي اين خودرو تزريق نموده را ناديده گرفت كه باعث شده تا سانتافه به عنوان يك خودروي SUVبا 7 سرنشين خود به راحتي در ميان جاده ها و كوهستان ها حركت نمايد.
هیوندای سانتافه را باید از موفق ترین کراس اوور های بازار ایران نام برد. این کراس اوور کره ای که نسل دوم آن در سال 2007 به بازار ایران وارد شد با وجود امکانات خوب و قیمت پایین تر نسبت به رقبای ژاپنی، توانست توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب کند بخصوص که 7 نفره بودن سانتافه به طور استاندارد مزیتی بزرگ در برابر رقبای آن بشمار می رفت.
با این حال پس از گذشت چند سال ژاپنی ها بیکار ننشسته و کراس اوور های خود را با برتری های قابل توجه در بخش فنی و امکانات رفاهی راهی بازار نمودند این در حالی بود که در آن زمان هیوندای برنامه ای برای عرضه نسل جدید سانتافه نداشت و ارائه نسل سوم سانتافه برای سال 2012 برنامه ریزی شده بود بنابراین سانتافه میرفت تا جایگاه خود را در بازار از دست بدهد و میدان را به رقبای قدر ژاپنی واگذار کند. در سال 2010 هیوندای سانتافه با فیس لیفت جزیی و ارتقای فنی به بازار آمد تا بتواند جایگاه خود را تا زمان عرضه نسل سوم در بازار حفظ کند. در این نوشتار قصد داریم تا از نزدیک این کراس اوور کره ای را بررسی کنیم و به نقاط قوت و ضعف آن بپردازیم.
در نمای ظاهری شاهد تغییراتی نه چندان چشمگیر نسبت به مدل قبلی هستیم تغییراتی که به منظور به روز نگه داشتن ظاهر سانتافه تا زمان ورود مدل 2012 انجام شده اند, این تغییرات در نمای جلو شامل تغییر چیدمان داخلی چراغ ها و تعویض سپر جلو و مه شکن ها با نمونهای زیباتر نسبت به مدل قدیمی هستند,ضمن آن که نشان هیوندای نیز به قسمت بالایی جلوپنجره منتقل شده, در نمای عقب تغییر چراغ ها به شکلی زیبا صورت گرفته اما مهم ترین تغییر سپر عقب جدید است که با جای دادن دو خروجی اگزوز ظاهری قدرتمند تر را نسبت به مدل 2007 نشان میدهد.
این کراس اوور کره ای از سیستم چهارچرخ محرک نیز سود میبرد که البته کارایی آن فرسنگ ها با یک اس یو وی تفاوت دارد. در بیشتر مواقع نیروی موتور تنها به چرخ های جلو منتقل میشود که در صورت تشخیص لغزش دیفرانسیل عقب نیز وارد عمل شده و نیرو را دریافت میکند که البته این وضعیت موقتی است و پس گذر از سرعت 70 کیلومتر بر ساعت دیفرانسیل عقب خلاص شده و خودرو محرک جلو میشود. این خصوصیت در هیوندای وراکروز و توسان نیز وجود دارد.
سانتافه را باید خودرویی با هندلینگ و کیفیت متوسط سواری و در عین حال دارای موتوری قدرتمند و لیست امکانات کامل دانست که در مقایسه با رقبای ژاپنی اش مانند نسل اول نیسان مورانو گزینه ی بهتری برای خانواده هاست هر چند با دیگر رقیب ژاپنی اش یعنی لکسس RX اصلاً قابل مقایسه نیست. خودروی مورد بحث در سال 1389 با قیمت حدود 60 میلیون تومان خریداری شده که در آن زمان قیمت مناسبی به حساب میامد اما در زمان نگارش این مطلب یعنی بهمن 1392 سانتافه 3.5 لیتری قیمتی حدود 130 میلیون تومان را دارد که افزایش بیش از دو برابری قیمت را نشان میدهد و حقا باید قبول کرد که این بها برای کراس اوور کره ای بهایی بسیار گزاف است.
سال طراحی | 2010 |
کارخانه سازنده | هیوندای |
کشور تولید کننده | کره جنوبی |
نمایندگی فروش | آسان موتور |
کلاس بدنه | شاسی بلند |
کلاس خودرو | J Segment |
نوع موتور | 6 سیلندر 24 سوپاپه |
آرایش سیلندرها | خورجینی |
حجم موتور (cc) | 3500 سی سی |
حداکثر توان موتور (hp) | 280 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه |
حداكثر گشتاور (Nm) | 335 نیوتن متر در 5000 دور در دقیقه |
محل قرار گیری موتور | جلو |
نسبت تراكم | |
تعداد سوپاپ | 24 |
نوع سوخت سازگار | بنزین |
سيستم انژكتوري | پاشش چند نقطه ای |
استاندارد حد آلايندگي | یورو 3 |
حداکثر سرعت(km/h) | 220 کیلومتر در ساعت |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 8 ثانیه |
سيستم انتقال قدرت | جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته / تیپ ترونیک |
محور محرک | چهار چرخ محرک 4WD |
سیستم تعلیق جلو | مولتی لینک چند اتصالی و مستقل |
سیستم تعلیق عقب | مولتی لینک چند اتصالی و مستقل |
تعداد سرنشین | 7 |
تعداد درب ها | 4 |
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) خارج شهر (لیتر) | 9.1 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) داخل شهر (لیتر) | 11.8 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) ترکیبی (لیتر) | 10.6 لیتر در هر صد کیلومتر |
طول خودرو (mm) | 4676 |
عرض خودرو(mm) | 1889 |
ارتفاع خودرو (mm) | 1724 |
فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو (mm) | 2700 میلیمتر |
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | 1855 کیلوگرم |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | 75 لیتر |
حجم فضاي صندوق عقب (دسی متر مکعب) | 968 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 3 |
ترمز | جلو و عقب دیسکی - سیستم کنترل پایداری (ESP) - سیستم ترمز ABS و EBD |
کیسه هوای ایمنی | راننده / سرنشین / جانبی مجموعا 12 عدد / دارای کلید قطع کیسه ی هوای سرنشین جهت قرار دادن صندلی کودک |
فرمان | کنترل صوتی روی فرمان - فرمان تلسکوپی با تنظیم دستی - نوع غربیلک 4 شاخ |
سیستم تهویه | کنترل اتوماتیک با تنظیم دوگانه درجه ی حرارت /گردش هوای مجزا برای ردیف عقب / سیستم کنترل کیفیت هوا AQS |
سیستم صوتی | کنترل سیستم صوتی روی فرمان - DVD - نویگیشن - تعداد بلندگو6 عدد - صفحه نمایش ردیف جلو و عقب |
چراغ ها | چراغ های زنون / روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها (AUTO LIGHT) / مه شکن جلو / دارای شیشه شور - مه شکن عقب |
آیینه ها | آینه های تاشو برقی - گرمکن آیینههای بغل |
شیشه ها | شیشههای دودی درصد پایین - شیشه بالابرها برقی |
تزیینات | |
تجهیزات ایمنی | جنس بدنه خودروتماما آهن گالوانیزه - ریموت کنترل جهت باز و بسته نمودن در هابه همراه دزدگیر / ایموبلایزر / سیستم قفل و باز و بسته نمودن در ها بدون کلید KEYLESS GO STARTER - پشت سری های فعال در هنگام تصادف |
رینگ و لاستیک | 18 اینچ آلومینیوم |
صندلی | گرم کن صندلی های جلو - تنظیمات صندلی راننده6 حالته برقی - نظیمات صندلی سرنشین جلو4 حالته برقی - روکش صندلی چرم |
سایر تجهیزات | سنسور پارک عقب - سیستم ورود بدون کلید - کروز کنترل - کاور موتور - سنسور عقب - سیستم مدیریت پیمایش (کامپیوتر سفری) - سانروف - اسپویلر - ریل سقفی - سنسور باران / قطب نما |