اگر به دنبال خودرويي هستيد که با سبک زندگي پيشرفته امروزي سازگار باشد ، حتما به خودروي ولستر نگاهي بيندازيد. ولوستر شبيه هيچ خودرويي در جاده ها نيست . اين خودروي بي نظير و منحصر به فرد را فقط و فقط بايد در جاده ها قضاوت کنيد. آنچه در پايان بي ترديد حاصل مي شود تمجيد از مهندسي بي عيب و نقص آن خواهد بود."متمايز" صفتي است که کارشناسان خودرويي بعلت طراحي بي بديل ،کيفيت فوق العاده و مهندسي پيشرفته به همراه طراحي خلاقانه و رويايي به ولوستر منتسب نموده اند.
این روزها بازار هاچبکهای جمع و جور بسیار داغ و پرطرفدار میباشد؛ کمپانی هیوندای نیز، با ارائه طراحی خاص سه درب (یک درب سمت راننده و دو درب سمت شاگرد که سبب دسترسی راحتتر به صندلی عقب میشود) و امکان سفارش پیشرانه مجهز به توربوشارژر، ولستر 2015 را به یکی از جذابترین محصولات خود تبدیل کرده است. وجود تجهیزات استاندارد مناسب حتی در تیپ پایه این خودرو و همچنین برخورداری از گارانتی طولانی مدت کمپانی سازنده، از دیگر ویژگیهای هاچبک کرهای به شمار میروند. مصرف سوخت مناسب (9 لیتر برای تیپ پایه و 10 لیتر برای تیپ Turbo) از دیگر نقاط قوت ولستر 2015 است.
اما اگر بر این باور هستید که ظاهر اسپرت این خودرو بیانگر عملکرد اسپرت آن نیز میباشد، باید بگوییم اشتباه میکنید. پیشرانه چهار سیلندر استاندارد عرضه شده بر روی ولستر، عملکرد مناسبی ندارد و توربوشارژر سفارشی نیز، در مقابل رقبا کم میآورد. سیستم تعلیق این هاچبک زیبا نیز، با انتقال ضربات به داخل کابین، موجب نارضایتی سرنشینان میشود. ازدیگر نقاط ضعف این کرهای کوچک میتوان به فضای کم صندوق و فضای سر نامناسب صندلی عقب اشاره کرد. اگرچه خودروی سه درب دیگری در این کلاس وجود ندارد، اما هیوندای ولستر 2015 با رقبای دو و چهار درب بسیاری به رقابت میپردازد.
یکی از پرطرفدارترین رقبای این خودرو، مدل 2015 فورد فیستا ST است که اگرچه با گیربکس اتوماتیک عرضه نمیشود، اما به لطف عملکرد بهتر و هندلینگ دقیقتر، از رانندگی با آن بیشتر لذت خواهید برد. مدلهای 2015 کیا سراتو (فورته) کوپه، مزدا 3 و فولکسواگن گلف نیز، از دیگر رقبای ولستر محسوب میشوند. هیوندای ولستر 2015 یک خودروی هاچبک جمع و جور سه درب با ظرفیت چهار سرنشین است که در چهار تیپ پایه، RE:FLEX و Turbo R-Spec و Turbo عرضه میشود. تجهیزات استاندارد تیپ پایه این کرهای کوچک عبارتند از: رینگهای آلومینیومی 17 اینچی، چراغهای حرکت در روز LED، آینههای مجهز به گرمکن، تجهیزات برقی، دوربین دوربین دید عقب، کروز کنترل، تهویه مطبوع، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان تلسکوپی با قابلیت بالا و پایین شدن، سیستم Blue Link، قابلیت اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، نمایشگر لمسی 7 اینچی، سیستم صوتی مجهز به CD Player و شش بلندگو، رادیو ماهوارهای، ورودی صوتی کمکی، ورودی صوتی/تصویری RCA، رادیو اینترنتی Pandora و ورودی iPod/USB مجهز به فرمان صوتی. با سفارش پکیج Style میتوانید از تجهیزاتی چون رینگهای 18 اینچی، سانروف پانوراما، تزئینات داخلی و خارجی بیشتر، چراغهای مهشکن، تودوزی چرم، روکش چرمی برای فرمان و دسته دنده، و همچنین سیستم صوتی پیشرفته LG Dimension با هشت بلندگو بهرهمند شوید.
گفتنی است، با سفارش پکیج Technology بر روی این پکیج میتوانید از سنسورهای پارک عقب، چراغهای جلوی خودکار، دسترسی و استارت بدون کلید، کنترل آب و هوای اتوماتیک، خروجی برق 115 ولت و GPS برخوردار شوید. در تیپ RE:FLEX تمامی تجهیزات تیپ پایه به همراه پکیج Style (به جز سانروف) و رینگهای 18 اینچی متفاوت، چراغهای مهشکن، چراغهای عقب LED و تودوزی چرم به چشم میخورد. هیوندای ولستر Turbo R-Spec از تجهیزات مشابه تیپ RE:FLEX Edition برخوردار است و تفاوت آنها در تودوزی چرم مصنوعی به جای چرم طبیعی، پیشرانه قویتر، ارتفاع کمتر بدنه، سیستم تعلیق و فرمان اسپرت، دسته دنده اسپرت B&M، سیستم مبدل گشتاور که با بکارگیری متناسب ترمزها سبب بهبود هندلینگ در پیچهای تند میشود، و همچنین سیستم Active Sound Design است که با پخش صدای اگزوز از طریق بلندگوهای استریو داخل کابین، هیجان بیشتری برای سرنشینان به ارمغان میآورد. در مقایسه با R-Spec، ولستر Turbo علاوه بر تنظیمات نرمتر سیستم تعلیق و فرمان، از تجهیزات رفاهی بیشتری برخوردار است.
رینگهای آلومینیومی 18 اینچی، تزئینات متفاوت، دسترسی و استارت بدون کلید، صندلیهای جلو مجهز به گرمکن، قابلیت تنظیم کفی صندلی راننده و تودوزی چرم از دیگر ویژگیهای تیپ فول آپشن این هاچبک کرهای محسوب میشوند.
با سفارش پکیج Turbo Tech تجهیزاتی چون سنسورهای پارک عقب، سانروف پانوراما، چراغهای جلوی خودکار، کنترل آب و هوای اتوماتیک، خروجی برق 115 ولت و GPS در اختیار شما قرار میگیرند. هیوندای ولستر 2015 در دو تیپ پایه و RE:FLEX به صورت استاندارد با پیشرانه چهار سیلندر 1.6 لیتری عرضه میشود؛ گفتنی است، در این دو تیپ نیرو از طریق یکی از دو گیربکس شش سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک-دستی (DCT) به چرخهای جلو منتقل میشود. ترکیب این پیشرانه با گیربکس دستی منجر به تولید 138 اسببخار قدرت و حدود 167 نیوتنمتر گشتاور میشود که با گیربکس DCT، این مقادیر به ترتیب به 132 و 163 کاهش مییابد. در ارزیابیهای صورت گرفته، تیپ پایه ولستر با پیشرانه 1.6 لیتری و گیربکس دستی توانست طی 9.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد که حدود یک ثانیه از متوسط این کلاس کندتر میباشد؛ شایان ذکر است، شتاب این خودرو با گیربکس DCT به 10.2 ثانیه افزایش مییابد. سازمان EPA مصرف سوخت این خودرو را با هر دو گیربکس حدود 9.12 لیتر در سیکل ترکیبی (10.53 در شهر و 7.82 در بزرگراه با گیربکس دستی و 10.14 در شهر و 7.6 در بزرگراه با گیربکس DCT) اعلام کرده است. تمامی تیپهای هیوندای ولستر 2015 به صورت استاندارد با ترمزهای ضدقفل، کنترل کشش و پایداری، کیسه هوای جانبی برای صندلیهای جلو و پردهای، سیستم Blue Link (ارائه دهنده خدماتی چون کمکهای اورژانسی، باز و بسته کردن دربها از راه دور، امکان محدود کردن سرعت و مسافت از سوی والدین) و دوربین دید عقب عرضه میشوند.
سنسورهای پارک عقب نیز، به صورت سفارشی و در قالب دو پکیج Technology و Turbo Tech در اختیار خریداران قرار میگیرد. در تست تصادف صورت گرفته، هیوندای ولستر موفق به کسب پنج ستاره ایمنی در مجموع، چهار ستاره برای برخورد از جلو و پنج ستاره برای برخورد جانبی شد. موسسه ایمنی بزرگراهها نیز، به این هاچبک کرهای رتبه "خوب" را برای برخورد از جلو و مقاومت سقف و رتبه "قابل قبول" را برای برخورد از بغل اعطا کرده است. طراحی صندلیها و پشت سریها نیز، از نظر محافظت از گردن هنگام ضربه از پشت رتبه "خوب" را به دست آورده است. در تست ترمز انجام شده، تیپ پایه ولستر موفق شد پس از طی مسافتی در حدود 37 متر از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت متوقف شود که در حد متوسط این کلاس میباشد؛ گفتنی است، این مسافت برای ولستر Turbo به 38 متر افزایش مییابد که برای یک کوپه اسپرت یا هاچبک بیش از حد متوسط است. آنچه موجب تمایز هیوندای ولستر 2015 میشود، طراحی سه درب آن است.
در حالیکه درب تکی سمت راننده ظاهری کوپه مانند به این خودرو میبخشد، دو درب کوچکتر سمت شاگرد ورود و خروج سرنشینان و همچنین قرار دادن و برداشتن بستههای مختلف را آسان میسازند. گفتنی است، به دلیل نوع طراحی ولستر افراد قدبلند باید هنگام سوار شدن سر خود را خم کنند. اگرچه صندلی عقب این کرهای کوچک از فضای کافی برای پای سرنشینان برخوردار است، اما ارتفاع کم کفی صندلی موجب خم شدن پای آنها میشود؛ شیب سقف نیز، علاوه بر کاهش فضای سر، قرار گرفتن سر سرنشینان در زیر شیشه عقب را در پی دارد.
حجم صندوق این خودروی هاچبک در حالت عادی حدود 439 لیتر است که با تا کردن صندلی عقب به 983 لیتر افزایش پیدا میکند؛ این عدد در مقایسه با کوپههای دو درب، قابل قبول و در مقایسه با بسیاری از هاچبکهای جمع و جور حدود 283 لیتر کمتر است. در قسمت جلوی کابین، شاهد یک طراحی مدرن و جوانپسندانه هستیم. با وجود استفاده بیش از حد از پلاستیک سخت، روکشهای بکار رفته در قسمتهای مختلف ظاهر بهتری به کابین بخشیدهاند. چیدمان ادوات خوب بوده و کار با نمایشگر لمسی استاندارد نیز، آسان و راحت است. همانطور که پیش از این اشاره شد، علاوه بر رابط iPod و امکان اتصال بلوتوث، رادیو اینترنتی Pandora نیز به صورت استاندارد عرضه میشود.
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر |
هیوندای ولستر | 2014 | 115.000.000 | 119.000.000 |
هیوندای ولستر | 2015 | 118.000.000 | 122.000.000 |
هیوندای ولستر | 2016 | 135.000.000 | 140.000.000 |
تاریخ بروزرسانی : 1397/02/27
سال طراحی | 2011 |
کارخانه سازنده | هیوندای |
کشور تولید کننده | کره جنوبی |
نمایندگی فروش | آسان موتور |
کلاس بدنه | هاچ بک |
کلاس خودرو | B Segment |
نوع موتور | 1.6 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ (معمولی/توربو) تزریق مستقیم GDI |
آرایش سیلندرها | خطی |
حجم موتور (cc) | 1591 سی سی |
حداکثر توان موتور (hp) | 138 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه/ مدل توربو 201 اسب بخار |
حداكثر گشتاور (Nm) | 167 نیوتون متر در 4850 دور در دقیقه / مدل توربو 264 نیوتون بر متر |
محل قرار گیری موتور | جلو |
نسبت تراكم | 11.0:1 |
تعداد سوپاپ | 16 |
نوع سوخت سازگار | بنزین |
سيستم انژكتوري | سیستم پاشش چند نقطه ای تزریق مستقیم GDI |
استاندارد حد آلايندگي | یورو 5 |
حداکثر سرعت(km/h) | 190 کیلومتر در ساعت |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 11.5 ثانیه |
سيستم انتقال قدرت | جعبه دنده اتوماتیک دو کلاچه 6 سرعته تیپ ترونیک |
محور محرک | دیفرانسیل جلو FWD |
سیستم تعلیق جلو | سیستم تعلیق پیشرفته مستقل - مک فرسون مستقل برای هر چرخ |
سیستم تعلیق عقب | سیستم تعلیق پیشرفته مستقل - اتصال چندگانه ( مولتی اینک ) |
تعداد سرنشین | 4 |
تعداد درب ها | 3 |
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) خارج شهر (لیتر) | 5.3 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) داخل شهر (لیتر) | 8.1 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) ترکیبی (لیتر) | 6.4 لیتر در 100 کیلومتر |
طول خودرو (mm) | 4219 |
عرض خودرو(mm) | 1791 |
ارتفاع خودرو (mm) | 1400 |
فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو (mm) | 2649 |
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | 1210 کیلوگرم |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | 50 لیتر |
حجم فضاي صندوق عقب (دسی متر مکعب) | 439 لیتر/983 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
ترمز | سیستم کنترل الکترونیکی ترمز (EBA) - تقسیم نیروی ترمز (EBD) - سیستم ترمز ضد قفل (ABS) - دیسکی خنک شونده با هوا دیسک 11.8 اینچی - دیسکی خنک شونده با هوا دیسک 10.3 اینچی |
کیسه هوای ایمنی | مجهز به 6 کیسه هوای ایمنی که شامل :کیسه هوای سرنشینان جلو - کیسه هوای پردهای - کیسه هوای جانبی |
فرمان | قدرت کمکی هیدرولیکی - 4 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی در 4 حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان - پدالهای تعویض دنده پشت فرمان |
سیستم تهویه | دارای سیستم تهویه مطبوع دستی ( اتوماتیک سفارشی ) ، دارای سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوا داخل اتاق |
سیستم صوتی | سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و MP3 به همراه ورودی AUX و USB - تلفن - صفحه نمایش لمسی 7 اینچی - نویگیشن - آمپلی فایر و سابووفر |
چراغ ها | دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغها ، دارای سیستم شتشو ، دارای مه شکن ، مجهز به چراغهای روشنایی در زیر دربها - چراغهای LED طیفی به همراه مه شکن برای چراغ های عقب |
آیینه ها | آینه الکترو کرومیک جهت سهولت دید راننده در شب ، آینه های خارجی با حالت الکترو کرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن |
شیشه ها | تنظیم برقی تمام پنجره ها |
تزیینات | روکش چرمی صندلی ها |
تجهیزات ایمنی | كنترل ایستایی در سر بالایی (HAC) - كنترل پایداری الکترونیکی (ESC) - سیستم کمکی ترمز (BAS) - مدیریت پایداری خودرو (VSM) - سیستم کنترل الکترونیکی ترمز (EBA) - تقسیم نیروی ترمز (EBD) - سیستم کنترل کشش (TCS) - نمایش باد لاستیک ها (TPMS) - دارای سیستم کلید هوشمند و مجهز به استارت دکمه ای و دارای سیستم ضد سرقت ، قفل و بازکردن دربها بدون کلید |
رینگ و لاستیک | رینگهای 17 اینچی و 18 اینچی - 215/45 R 17 |
صندلی | صندلی های جلو : دارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای تنظیم برقی - صندلی های عقب : دارای روکش چرم ، دارای پشت سری فعال و هوشمند، تاشو |
سایر تجهیزات | دارای نمایشگر چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده - سانروف سفارشی - مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک کن ها - مجهز به سنسور پارک جلو و عقب ، سیستم کروز کنترل ، دوربین دید عقب و نشان دهنده روی آیینه |