سراتو ۲۰۱۷، یک فیسلیفت تمام و کمال محسوب نمیشود و بیشتر بر تغییر نمای روبروی خودرو تمرکز داشته است. از سویی دیگر، نمیتوان با قاطعیت گفت که نسخهی جدید از طرح اصلی مدل ۲۰۱۳، زیباتر شده است، چراکه نسبت به خودروهای مدرن همکلاس (مثل مزدا 3، هوندا سیویک و هیوندای النترا) کمی قدیمی به نظر میرسد.
درحالیکه مدل جدید سراتو، از همان جلوپنجرهی همیشگی استفاده میکند تا به زبان طراحی کیا وفادار بماند، چراغهای کاملا متفاوتی دارد که نسبت به قبل، بزرگتر هستند. چراغهای اصلی، حالا کشیدهتر دیده میشوند و تا نیمهی کاپوت جلو و روی گلگیر، پیش میروند. پهنای چراغ، با عرض جلو پنجره هماهنگی دارد، اما با خطوط خمیده و حالتی منحنی ارائه میشود. روی سپر، خطی حجم دهنده به صورت نیمدایره در نظر گرفته شده است که زیر چراغها و جلوپنجره را پوشش میدهد. این ترفند، سپر سراتو را بزرگتر و ترکیب ظاهری خودرو را، باابهتتر نشان میدهد.
شاید بتوان سپر جلو را، مهمترین تفاوت سراتوی جدید با مدل اصلی دانست، چرا که با حفرههای بزرگ هدایت هوا در طرفین و بخش خالی نسبتا عریضی در وسط، طراحی شده است. در این مدل، شاهد چراغهای مهشکن در گوشههای سپر نیستیم، چراکه مایل به مرکز و نزدیک به زمین نصب شدهاند تا فضای خالی میان سپر، کمتر توی ذوق بیننده باشد. در این بخش، پلاستیک سیاهرنگ استفاده شده است تا برای هدایت هوا به سمت پیشرانه و قاب مهشکنها، صرفهجویی در هزینه داشته باشد. در مجموع و در مقایسه با دیگر سدانهای کامپکت امروزی، نمای روبروی سراتو از انبوه پلاستیک ارزانقیمت، رنج نمیبرد و حتی در جلوپنجره، با فلز براق و تیره ارائه میشود.
سراتو ۲۰۱۷، از نمای جانبی همچنان مدرن و جذاب به نظر میرسد. خط اصلی بدنه، از انتهای چراغ عقب تا چرخ جلو کشیده شده، درحالیکه دقیقا از جایگاه دستگیرهها امتداد یافته است. پایین درهای جلو، به جای خطوط معمول که موازی خط پنجرهها و به صورت مستقیم کشیده میشوند، شاهد یک منحنی زاویهدار و رو به بالا هستیم که تا حدودی قرینهی سقف به نظر میرسد. از این نما، حجمدهی خاصی در سپرهای طرفین سراتودیده نمیشود، اما کشیدگی چراغهای اصلی جلو و عقب، کاملا واضح هستند و حس اسپرت خودرو را افزایش میدهند. از نکات مثبت در نمای جانبی سراتو، میتوان به فرم جذاب سپر عقب و حالت خاص درپوش صندوق اشاره کرد، ضمن اینکه ادوات نقرهای رنگ زیر شیشهها و رینگهای پنجپرهی ۱۷ اینچ، تاثیر زیادی بر جذابیت این مدل دارند.
نمای پشت سراتو، تفاوت زیادی با مدل ساخت ۲۰۱۳ ندارد و صرفا با تغییراتی جزئی در چراغها و سپر عقب ارائه میشود. با این حساب، علاقهمندان خودرو برای تشخیص سراتوی جدید از مدل قبلی، دچار مشکل خواهند شد، اما میتوانند با توجه به نوار سفیدرنگ مربوط به روشنایی دنده عقب که در نسخهی ۲۰۱۷ به جای مرکز کاسه چراغ در پایین آن قرار دارد؛ متوجه تفاوت مدل فیسلیفت شده شوند. البته دو نکتهی ظریف هم در طراحی نمای پشت خودرو منظور شده است که شامل حذف آنتن کوسهای و اضافه شدن لبهی درپوش صندوق با حالتی شبیه به اسپویلر میشود.
سراتو، همچنان فضای خوبی برای پلاک خودرو دارد و با در نظر گرفتن این قسمت، در بالا و نزدیک به چراغهای عقب، ترکیب خوبی پدید آورده است. خط نیمدایرهی حجمدهنده، شبیه به آنچه در سپر جلو وجود دارد، در سپر عقب هم دیده میشود تا ابعاد سراتو را بزرگتر نشان دهد. طراحان کیا، همچنان بر جایگذاری چراغهای فرعی ترمز، روی قسمت پاستیکی و سیاهرنگ پایین سپر تاکید دارند. این موضوع، فضای خالی و نسبتا یکدستی در بخش فلزی سپر عقب ایجاد میکند و البته، هزینهی تولید سراتو را کاهش میدهد.
سال طراحی | 2008 |
کارخانه سازنده | کیا موتورز |
کشور تولید کننده | کره جنوبی |
نمایندگی فروش | آسان موتور |
کلاس بدنه | سدان |
کلاس خودرو | C Segment |
نوع موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپ تزریق مستقیم DOHC |
آرایش سیلندرها | خطی |
حجم موتور (cc) | 1999 سی سی |
حداکثر توان موتور (hp) | 152 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه |
حداكثر گشتاور (Nm) | 194 نیوتن برمتر در 4800 دور در دقیقه |
محل قرار گیری موتور | جلو |
نسبت تراكم | 10.5:1 |
تعداد سوپاپ | 16 |
نوع سوخت سازگار | بنزین |
سيستم انژكتوري | پاشش چند نقطه ای به صورت تزریق مستقیم GDI |
استاندارد حد آلايندگي | 6 Euro - یورو 6 |
حداکثر سرعت(km/h) | 200 کیلومتر بر ساعت |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | |
سيستم انتقال قدرت | گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک 6 دنده |
محور محرک | دیفرانسیل جلو FWD |
سیستم تعلیق جلو | مستقل - مک فرسون |
سیستم تعلیق عقب | مستقل - اتصال چندگانه (مولتی لینک) |
تعداد سرنشین | 5 |
تعداد درب ها | 4 |
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) خارج شهر (لیتر) | |
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) داخل شهر (لیتر) | |
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) ترکیبی (لیتر) | 7.8 لیتر در هر صدکیلومتر |
طول خودرو (mm) | 4560 میلیمتر |
عرض خودرو(mm) | 1780 میلیمتر |
ارتفاع خودرو (mm) | 1445 میلیمتر |
فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو (mm) | 2700 میلیمتر |
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | 1299 کیلوگرم |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | 50 لیتر |
حجم فضاي صندوق عقب (دسی متر مکعب) |
استاندارد آلایندگی | 6 Euro - یورو 6 |
ترمز | نوع ترمزهای جلو و عقب دیسکی - سامانه ضد قفل (ABS) دارای سیستمهای ESC, ABS, EBD, VSM |
کیسه هوای ایمنی | کیسههوا جانبی - 6 کیسه هوای هوشمند |
فرمان | نوع فرمان برقی - گرمکن فرمان |
سیستم تهویه | تهویه هوای اتوماتیک |
سیستم صوتی | مجهز به صفحه نمایش 4.2 اینچی لمسی همراه 6 بلندگو، درگاه USB، مانیتور جلو |
چراغ ها | روشن شدن خودکار چراغها - چراغ LED , زنون، چراغ روز (Day Light) , چراغ مه شکن جلو - چراغ مه شکن عقب |
آیینه ها | چراغ راهنما روی آینه ها - تنظیم برقی آینهها - چراغ LED زیر آینههای بغل و زیر دستگیرههای در برای خوش آمدگویی |
شیشه ها | شیشه بالابر برقی (شیشههای جلو)، شیشه بالابر برقی (شیشههای عقب) |
تزیینات | تودوزی چرم |
تجهیزات ایمنی | رادار نقطهکور - سنسور پارک جلو و عقب - سامانه ضد قفل (ABS) دارای سیستمهای ESC, ABS, EBD, VSM - سنسور دنده عقب، سیستم هشدار صوتی باز بودن کمربند، سیستم ضد سرقت خودرو - تست توسط EURO NCAP (سازمان ارزیابی ایمنی خودروهای اروپا) موفق به کسب نمرهی 5 - 4 ستاره ایمنی از NHTSA (ادارهی ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا) - سیستم جلوگیری از هرزگردی |
رینگ و لاستیک | رينگ 17 اينچ آلياژي |
صندلی | تودوزی چرم - 2 عدد گرمکن صندلی، 2 عدد سردکن صندلی - جنس پوشش صندلی چرم - نحوه تنظیم زاویه پشتی صندلی برقی، نحوه حرکت به جلو و عقب برقی - صندلی برقی 10 حالتهی راننده |
سایر تجهیزات | کروز کنترل - مانیتور بیزینس - رادار نقطهکور - سنسور پارک جلو و عقب - نمایشگر لمسی - شیفتر دنده - ESP، سهحالت رانندگی، استارت دکمهای - سانروف |