نام نیسان در کلاس خودروهای شاسیبلند، همیشه میدرخشد و آنها در سایزهای مختلف، محصولات متنوع و پرفروشی طی چند دههی اخیر معرفی کردهاند. ایکستریل جدیدترین شاسیبلند این برند ژاپنی است که بهتازگی وارد کشورمان شده است.
مردم ایران از سالها پیش با نیسان پاترول آشنا بودند و از رانندگی با مدلهای دو در و چهاردر آن لذت میبردند. این خودرو، برند نیسان را برای ایرانیها ماندگار کرد و پس از آن با ورود مدل مورانو تداوم بخشید. هرچند با تصویب قانون ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲.۵ لیتر، بساط حضور شاسیبلندهای نیسان به تعداد اندکی قشقایی محدود شد؛ اما اکنون مدل ایکستریل با ثبتنام رسمی، برای حرکت در جادههای ایران آماده شده است.
مدل ایکستریل (X-Trail) از سال ۲۰۰۰ به عرضه جهانی رسید و هرچند در ابتدا فقط در ژاپن تولید میشد؛ اما اکنون در مالزی، چین، روسیه، اندونزی و تایلند هم ساخته میشود. این خودرو در سبد محصولات نیسان، بین کراساوور فولسایز پتفایندر و مدل جمعوجور قشقایی قرار میگیرد تا تعداد خودروهای بهاصطلاح شاسیبلند این برند را همراه با جوک، پتفایندر و خودروی غولپیکر آرمادا به عدد شش برساند. ایکستریل در بازار بااهمیت آمریکا و کانادا با نام روگ (Rogue) شناخته میشود که البته در ظاهر و پیشرانه اندکی تفاوت دارد و مختص فروش در همان ناحیه، بازطراحی شده است.
نیسان عنوان کرده که ایکستریل، ادامهدهندهی سابقه تاریخی این برند در ساخت خودروهای دودیفرانسل است که با فناوریهای مدرن و کارآمد جدید همراه شده است. ما در این مطلب، به بررسی این ادعا خواهیم پرداخت که این خودروی تازهوارد در بازار ایران، چه ویژگیهایی دارد.
بهتر است از پیشرانه ۲.۵ لیتری شروع کنیم؛ چرا که اولین مدلهای واردشده به کشورمان از این نوع هستند. این موتور که از سال ۲۰۰۷ روی انواع خودروهای نیسان نصب میشود، تنفس طبیعی است و قدرت ۱۶۸ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید میکند و گشتاور ۲۳۳ نیوتنمتر در دور موتور ۴۰۰۰ دور در دقیقه، به همراه دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت با این پیشرانه ۱۰.۳ ثانیه و نهایت سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. مصرف سوخت این خودرو در مسیرهای شهری میتواند تا ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر باشد؛ درحالیکه در حرکت با سرعت ثابت جاده در حدود ۷.۷ لیتر خواهد بود که میانگین مصرف ترکیبی ۹.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ثبت کرده است. در کشورمان ایکستریل تنها با جعبه دندهی خودکار CVT عرضه میشود. درحالیکه نوع ارزانتر آن با گیربکس دستی هم در بازارهای جهانی وجود دارد.
پیشرانهی ۱.۶ لیتری توربوشارژ بنزینی، دیگر گزینهای است که نیسان بهتازگی برای این کراساوور در نظر گرفته و البته مدرنتر از نسخههای دیگر است. نزدیک به ۲ سال از معرفی این پیشرانه در مجموعهی نیسان میگذرد و با قدرت ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتنمتر که از دور موتور ۲۰۰۰ در دقیقه در دسترس است، گزینههای قابل تأملی محسوب میشود. از دیگر نکات جذاب این پیشرانه توانایی رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ظرف ۹.۵ ثانیه و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت، همراه با میانگین مصرف سوخت ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. موتور ۱.۶ لیتری مدرن نیسان، مجهز به اینترکولر در کنار توربوشارژر است و با استاندارد آلایندگی یورو۶ میتواند در سرعت ثابت جاده حداقل مصرف سوخت ۵.۳ لیتر فراهم کند.
یکی از ارزانترین نسخههای ایکستریل، با پیشرانه ۲ لیتری بدون توربوشارژ تولید میشود که ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۳ نیوتنمتر گشتاور دارد. این مدل برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بیش از ۱۳ ثانیه زمان لازم دارد و نهایت سرعت آن ۱۶۵ کیلومتر در ساعت است. متوسط مصرف سوخت این پیشرانه ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و در شهر و جاده به ترتیب ۱۳ و ۸ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند.
طراحی بدنه و کابین
هرچند نیسان ژاپن و رنوی فرانسه سالها است با هم ادغام شدهاند و تبادلات فنی بسیار گستردهای دارند، ایکستریل یکی از ژاپنیترین محصولات نیسان باقی مانده است. ایکستریل توسط آقای کیسوکه اوتسوکی طراحی شده است که هرچند مدیر طراحی نیسان محسوب میشود، اما شخصیت بسیار مشهوری در جهان خودرو نیست و دیگر طرحهای او از جمله نیسان تیانا با نقدهای خوب، اما فروشی معمولی همراه بودهاند. ایکستریل با طول ۴.۶۴۳ متر، عرض ۱.۸۲۰ متر و ارتفاع سقف ۱.۶۹۵ متر در کلاس کراساوورهای متوسط جای میگیرد. فاصلهی محور چرخها در این مدل ۲.۷ متر است که نشان میدهد هرچند این خودرو پهن و عریض نیست، در عوض اتاق بزرگ و جاداری برای فضای پا و زانوی سرنشینان خصوصا در ردیف دوم خواهد داشت. تشخیص تفاوت چهرهی نیسان قشقایی جدید با ایکستریل در نگاه اول مشکل است و بهنوعی میتوان گفت نیسان از دیگر مدل موفق و پرفروش خود برای طراحی ایکستریل الگو گرفته است.
ایکستریل فعلی، سومین نسل از این خودرو است که نسبت به مدلهای پیش از خود، کاملا دگرگون شده است. هرچند دو نسل قبلی ایکستریل حالتی جعبهای و نهچندان جذاب داشتند؛ نسخه جدید که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد، اسپرت و چشمنواز است. در نمای روبرو، این خودرو کاملا از زبان طراحی مدرن نیسان تبعیت کرده و همانند مدلهای جدید ماکسیما و مورانو، شکل V در جلوپنجرهی آن خودنمایی میکند. نسلهای قبل ایکستریل شبیه آنچه ما ایرانیها در مدل رونیز مونتاژ پارسخودرو دیدهایم، چهارگوش و خشن بود؛ اما مدل جدید کاملا وفادار به اصول آیرودینامیک و مد روز طراحی شده است تا با چراغهای مثلثی و کشیده، تهاجمیتر به نظر رسد. این چراغها با خطوط تیز همراه شدهاند که جذابیت زیادی دارند و نوار LED زیر آنها، درخشش جذابی دارد. این نوار LED که آن هم حالتی V شکل دارد، کاملا هماهنگ با جلوپنجره در افزایش زیبایی ایکستریل نقش زیادی داشته است. شاید بخش فلزی جلوپنجره تا حدی اغراقآمیز به نظر برسد، اما در بزرگنمایی شخصیت این خودرو و تشکیل چهرهی قدرتمند آن مؤثر بوده و حالتی منحصربهفرد در میان دیگر خودروهای همکلاس در برندها، به ایکستریل داده است.
هرچند در نمای جانبی با بدنهای ساده روبرو هستیم؛ در قسمت پنجرهها یک نوار کرومی براق، شیشهها را از بدنه جدا میکند. علاوه بر آن، یک خط حجم دهنده نیز از روی کاپوت جلو تا انتهای شیشههای عقب کشیده شده است که تا حدودی نبود هیجان در این بخش از ایکستریل را جبران میکند. در این خودرو، قطعاتی پلاستیکی از زیر سپر جلو تا دور چرخها، رکاب زیر در و سپر عقب را فراگرفته که شاید حالتی ارزانقیمت به ایکستریل داده است؛ اما در برخوردهای جزئی با موانع و خصوصا حرکت در مسیرهای خارج جاده، از بدنه و رنگ اصلی آن محافظت خواهد کرد.
در نمای عقب، خطوط حجم دهنده نقش زیادی در زیبایی این بخش داشتهاند و جایگاه خوبی برای پلاک خودرو به وجود آوردهاند که سالها پیش در مدلهای اولیهی مورانو که به ایران وارد شد، کوچک و دردسرساز بود. همانند نمای جلو، در بخش عقب هم شاهد چراغهایی با حالت مثلثی و تهاجمی هستیم. از دیگر نکات مثبت بخش عقب، اسپویلر متصل به سقف است که به افزایش ظاهر اسپرت این خودرو کمک کرده و بهنوعی با حالت بالای سپر و برجستگی سپر در محل درب صندوق، هماهنگ و متقارن است.
باید با این حقیقت کنار بیاییم که در طراحی داخلی، همچنان محصولات نیسان از بهترینهای دنیا هستند و ایکستریل هم از این قاعده مستثنا نیست. همانند مورانو، در این خودرو هم تودوزی و داشبورد میتواند از رنگ تیره یا کرم روشن باشد که با یک طراحی چشمنواز و ارگونومیک هماهنگ شده است. در میان داشبورد، همچنان کلیدهای متعددی برای کنترل سیستمهای سرگرمی صوتی و تصویری و تهویهی مطبوع وجود دارد که قدری گیجکننده به نظر میرسد و در مقایسه با خودروهای همکلاس که وابسته به نمایشگر هستند، کمی شلوغ است. نمایشگر میان داشبورد، ۷ اینچی لمسی و HD است که با مجهز شدن به سیستم نیسان کانکت (Nissan Connect) بهخوبی با انواع گوشی هوشمند سازگار میشود.
در ایکستریل استاندارد، نمایشگر مناسبی روی پنل پشت فرمان قرار گرفته است که از نوع ۵ اینچی لمسی انتخاب شده تا علاوه بر فراهم کردن ناوبری ماهوارهای، اطلاعات مفید فنی و ایمنی خودرو را هم اطلاعرسانی کند. عقربههای آنالوگ دور موتور و سرعت لحظهای با زمینهی مشکی و شمارههای سفید، حس خوبی به این قسمت دادهاند و همچنان از پنل تمام LED و دیجیتال در اکثر محصولات نیسان از جمله این خودرو، خبری نیست.
در فضای داخلی ایکستریل، بسیار دست و دلبازانه از چرم، فلز کروم و تلقهای سیاه و براق پیانویی استفاده شده است تا کاملا از رقبای کرهای و حتی اکثر هموطنان قدر ژاپنی برتر باشد. حتی داخل پوشش در و محل استراحت آرنج نیز بهوفور از چرم و فلز پوشیده شده است. بین صندلیهای جلو، فضایی برای گذاشتن لوازم ضروری وجود دارد که حتی یک تبلت ۱۰ اینچی در آن جای میگیرد و با بسته شدن در آن، محلی برای گذاشتن آرنج فراهم میشود که همانند طراحی صندلیها، بسیار ارگونومیک و هماهنگ با بدن است.
منبع : زومیت
نام خودرو | سال ساخت | قیمت حداقل | قیمت حداکثر |
نیسان ایکس تریل 2017 | 2017 | 500.000.000 | 500.000.000 |
تاریخ بروزرسانی : 1397/08/01
سال طراحی | 2014 |
کارخانه سازنده | نیسان |
کشور تولید کننده | ژاپن |
نمایندگی فروش | جهان نوین آریا |
کلاس بدنه | شاسی بلند |
کلاس خودرو | |
نوع موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
آرایش سیلندرها | خطی |
حجم موتور (cc) | 2488 سی سی |
حداکثر توان موتور (hp) | 171 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداكثر گشتاور (Nm) | 233 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
محل قرار گیری موتور | جلو |
نسبت تراكم | |
تعداد سوپاپ | 16 |
نوع سوخت سازگار | بنزین |
سيستم انژكتوري | |
استاندارد حد آلايندگي | یورو 5 |
حداکثر سرعت(km/h) | 190 کیلومتر بر ساعت |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 10.5 ثانیه |
سيستم انتقال قدرت | CVT – Xtronic - انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته |
محور محرک | سیستم 4×4 تمام وقت نیسان (AWD همراه با کنترل دستی) |
سیستم تعلیق جلو | |
سیستم تعلیق عقب | |
تعداد سرنشین | 5 |
تعداد درب ها | 4 |
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) خارج شهر (لیتر) | 6.6 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) داخل شهر (لیتر) | |
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) ترکیبی (لیتر) | 8.3 لیتر در 100 کیلومتر |
طول خودرو (mm) | 4640 |
عرض خودرو(mm) | 1820 |
ارتفاع خودرو (mm) | 1715 |
فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو (mm) | 2705 |
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | 1588 کیلوگرم |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | 60 لیتر |
حجم فضاي صندوق عقب (دسی متر مکعب) |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
ترمز | 4 چرخ دیسک خنک شونده 4 کاناله - ABS - EBD – ESP |
کیسه هوای ایمنی | کیسه هوای راننده و سرنشین، جانبی و پردهای - مجموعا 6 عدد |
فرمان | فرمان برقی - کنترل سیستم صوتی بروی فرمان - اهرم های تعویض دنده در پشت فرمان |
سیستم تهویه | سیستم تهویه هوای دوگانه اتوماتیک |
سیستم صوتی | هندزفری بلوتوث - پخش موسیقی با بلوتوث، USB و AUX |
چراغ ها | چراغهای LED دوگانه و سیستم نوربالای اتوماتیک زنون - چراغهای روشن در روز LED - چراغهای LED جلو مجهز به چراغشوی |
آیینه ها | آینههای جانبی جمعشونده برقی و دارای چراغ راهنما |
شیشه ها | جلو و عقب برقی + قفل کودک |
تزیینات | |
تجهیزات ایمنی | سیستم ضد سرقت ایموبلایزر - سیستم کنترل شاسی فعال - سیستم توزیع متغیر گشتاور - رادار هشداردهنده خروج از خط و نقاط کور - سیستم نگهدارنده خودرو در شیب - رادار شناسایی اشیاء متحرک - سیستم مانیتور دید ۳۶۰ درجه (AVM) - کروز کنترل و محدودکننده سرعت - سیستم ورود بدون کلید هوشمند و دکمه استارت |
رینگ و لاستیک | رینگ آلومینیومی 18 اینچ اسپورت |
صندلی | صندلیهای تمام چرمی با قابلیت تنظیم برقی برای صندلیهای جلو - گرمکن صندلی های جلو |
سایر تجهیزات | سیستم هشدار فشار باد تایرها (TPMS) - مانیتور چند منظوره پشت آمپر (VID) - سانروف پانوراما - سنسور نور و باران - درب عقب برقی (Motion Detection) - سیستم مانیتور دید 360 درجه ( AVM ) |